Maak je klaar voor CSRD

Het lijkt allemaal nog ver weg: de invoering van de CSRD. Als we echter kijken naar het tempo waarin ons klimaat, maar ook onze maatschappij verandert, kunnen we niet anders dan concluderen dat er NU iets moet gebeuren. Als ondernemer weet je dat regeren, vooruitzien is en dat je zult moeten inspelen op deze veranderingen. Nog mooier zou het zijn als je met jouw onderneming ervoor kunt zorgen dat de negatieve gevolgen meevallen en dat je actief bijdraagt aan de toekomst, want alleen dan is jouw bedrijf ook toekomstbestendig.

 

 

Waarom CSRD?

De CSRD richtlijn is opgezet om dit te bewerkstelligen. In de strijd tegen de klimaatverandering moet iedereen zijn steentje bijdragen, dus ook de ondernemingen. Op dit moment zijn de meeste bedrijven in meer of mindere mate bezig met het rapporteren van hun duurzaamheidsdoelen. Elk bedrijf hanteert echter zijn eigen format en rapporteert niet over alle aspecten die de CSRD vereist. Bedrijven kunnen er zelfs voor kiezen om alleen hun positieve bijdrage te rapporteren en hun negatieve impact niet op te noemen. Greenwashing ligt op de loer.

 

Geen ruimte meer voor greenwashing

Met het dubbele materialiteitsprincipe moet hier een einde aan komen. Bedrijven moeten zowel hun materiele impact als de materiele risico’s in kaart gaan brengen. Risico’s die ze toebrengen aan de maatschappij/milieu maar ook de risico’s van het milieu op hun bedrijf. Hetzelfde geldt voor hun impact, deze kan positief of negatief zijn op het milieu, en het milieu kan op zijn beurt ook weer impact hebben op het bedrijf. Om dit in kaart te brengen, zal er tijd geïnvesteerd moeten worden. Daarnaast moet er uitgezocht worden met welke middelen dit gemeten en gerapporteerd wordt. Om voortgang te kunnen rapporteren, is het hebben van een aantal jaren aan data ook handig.

Race tegen de klok

Onderzoek onder grote (beursgenoteerde en niet beursgenoteerde) wees uit dat nog maar weinig bedrijven helemaal klaar zijn voor CSRD. Dat is natuurlijk ook niet gek, als de richtlijnen nog niet compleet vrijgegeven en vastgesteld zijn. Wel betekent het dat deze bedrijven straks een race tegen de klok hebben om op tijd klaar te zijn. Sommigen van hen rapporteren wel al voor een gedeelte hun duurzame doelen, maar ze houden geen rekening met het dubbele materialiteitsprincipe en laten vaak belangrijke onderdelen weg uit hun rapportage.

Waar vind je de juiste informatie om te starten?

De richtlijnen moeten er dus voor zorgen dat er een algemene manier van rapporteren ontstaat, wat het makkelijker maakt om te vergelijken en waardoor elk bedrijf alle aspecten in zijn verslag laat terugkomen, mits natuurlijk relevant voor het bedrijf. Om alvast een start te maken, is het handig om te weten waar deze richtlijnen zich op richten. In het een aantal documenten zijn al een aantal richtlijnen opgesteld door de Europese Unie, waarin je uitgebreid kunt lezen waaraan je als bedrijf moet voldoen. Hier vind je er alvast 1.

Kan ik nu al ergens rekening mee houden?

Om het straks zo makkelijk mogelijk te maken, kun je dus het beste nu starten met het opstellen van een duurzaamheidsbeleid. De 3 onderwerpen waarover gerapporteerd moet worden zijn:

  • Milieu, sociale en werknemersgelegenheden.
  • Eerbiedigingen van de mensenrechten
  • Bestrijding van corruptie en omkoping

Ook wordt er verwacht dat het bestuur een afspiegeling is van de maatschappij en voldoende divers. Zowel op het gebied van gender, als handicaps en seksuele geaardheid.

Daarnaast moet de gerapporteerde informatie in de niet-financiële rapportage voldoen aan 6 criteria. De informatie is:

1) materieel;

2) eerlijk, evenwichtig en begrijpelijk;

3) veelomvattend maar bondig;

4) strategisch en toekomstgericht;

5) stakeholdergericht;

6) consistent en coherent.

Hoe ga ik deze onderwerpen rapporteren?

Voordat je kunt rapporteren zal er een beleid opgesteld moeten worden. Het is belangrijk dit samen met alle betrokken stakeholders te doen. Samen kun je KPI’s opstellen en duurzaamheidsdoelen formuleren die rekening houden met de lange termijn. Er moet rekening gehouden worden met de effecten van het bedrijf op het milieu en vice versa, maar er moet ook worden gekeken naar de risico’s die het bedrijf loopt door klimaatverandering en of er een mogelijkheid is om hier op in te spelen. Deze onderwerpen beslaan altijd een  langere periode dan waarover bedrijven gewend zijn te rapporteren. Een advies is dan ook om een bestuurscomité aan te stellen die zich voor langere periode bezig kan houden met duurzaamheids-vraagstukken en -beleid

Zijn de doelen vastgesteld, dan zal er gekeken moet worden naar een degelijke manier van monitoren en rapporteren. Deze systemen moeten betrouwbaar zijn voor bewijs, controle en rapportage. Een pluspunt is het als je het visueel kunt weergeven en op deze manier bondig en helder kunt communiceren naar stakeholders.

 

Hoe nu verder?

Veel bedrijven lijken liever af te wachten tot de CSRD officieel is ingevoerd. Gezien het werk wat het met zich meebrengt, is het verstandig om juist nu al een begin te maken. Roep stakeholders bij elkaar, stel een comité samen, werk aan een duurzaamheidsbeleid en bijbehorende KPI’s in de eerder genoemde onderwerpen en ga op zoek naar betrouwbare systemen om te monitoren en te rapporteren. Je hebt hiermee een voorsprong op jouw concurrenten, je staat straks niet met lege handen op het moment dat de CSRD ingevoerd wordt en nog belangrijker: met de inzet van jouw bedrijf, ben je bewust bezig de wereld beter achter te laten!

 

Wil je meer weten of ben je op zoek naar handige links en informatie? Neem dan contact met ons op. Wil je al beginnen? Dat kan gemakkelijk met onze tools.

Deel dit artikel

Lees meer blogs

03-12-2020

Principe 7: Formuleer concrete doelen

Het communiceren over je bijdrage aan maatschappelijke uitdagingen is een...
25-07-2019

SDG 17: Partnerschap om de doelen te bereiken

Sustainable Development Goal 17 (SDG 17) is opgesteld om een...
09-01-2023

Eco-positief. Wat is dat eigenlijk?

Je ziet het woord vaak bij ons voorbij komen: eco-positief....

Kunnen we je helpen?

Neem telefonisch contact met ons op 085-060 9202 of stuur ons een e-mail. Dan bespreken we meteen alle opties die we voor je hebben.

Super dat je ons hebt gevonden!

We houden je graag op de hoogte van alle duurzame ontwikkelingen. Wil jij dat ook?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en je ontvangt elke maand het laatste nieuws, interviews, tips en meer in je mailbox.