Wij weten inmiddels dat het geheim van een succesvol duurzaamheidsbeleid een krachtige visie is die verbindt, motiveert en inspireert. Wil je voor jouw organisatie ook een inspirerende duurzaamheidsvisie neerzetten? We helpen je graag op weg met het stappenplan hieronder.
Wat is jouw moonshot?
Laat je inspireren door President John F. Kennedy – 1962: Voor het eind van het decennium een man op de maan zetten en hem weer veilig naar aarde brengen…
Stap 1: Vooronderzoek
Start met een vooronderzoekje. Vooral in grote complexe organisaties is het verstandig eerst te starten met een rondje interviews. Benader een uiteenlopende groep interne en externe stakeholders. Je peilt zo de motivatie en betrokkenheid binnen je organisatie. Je verzamelt hiermee belangrijke aandachtspunten die te gebruiken zijn voor een breed gedragen duurzaamheidsbeleid. Gebruik de interviews om antwoorden te vinden op: Wat is de huidige situatie op duurzaamheid en MVO? Wat verwachten we van een duurzaamheidsbeleid? Wat moet hier zeker in terug komen? Hoe motiveren we collega’s om in actie te komen? En wanneer vinden we het beleid succesvol? Dit geeft waardevolle input voor de volgende stappen.
Stap 2: Werkgroep
Vorm een werkgroep van ca. 6 à 8 personen die een goede afvaardiging zijn van je gehele organisatie. Hiermee zorg je dat verschillende belangen, inzichten en invalshoeken goed vertegenwoordigd zijn. Met deze collega’s werk je in circa 3 gezamenlijke sessies aan een krachtige duurzaamheidsvisie.
Stap 3: Visie als vierluik
Ga als groep aan de slag met de 4 componenten van het ‘Visie als vierluik’ model. Brainstorm in kleine groepjes. Zoek met elkaar naar antwoorden op ieder component: schrijf als groep alles op wat je te binnen schiet. Wij gebruiken hier meestal flip-over vellen voor. Na iedere brainstorm hangen we dan de vellen naast elkaar op de muur. Dit vormt de basis om met de hele groep de dialoog te starten. Ieder groepje wordt dan gevraagd hun flip-over vel toe te lichten. Welke overwegingen en discussies stonden in jullie groepje centraal? Wij stellen dan vervolgens vragen als: Welke overeenkomsten zien jullie met de andere groepen? Zijn er gemene delers? Waar zijn jullie het met zijn allen over eens? En geeft dit ook voldoende antwoord op de vraag? Het is aan te raden dit proces te laten begeleiden door een (externe) collega of buitenstaander. Iemand die het proces begeleidt en niet actief deelneemt aan de brainstorm sessies.
Stap 4: Opstellen duurzaamheidsvisie
De volgende stap is het uitwerken van het behaalde resultaat op elk van de 4 componenten. Houd er rekening mee dat een duurzaamheidsvisie complementair dient te zijn aan de missie en visie van je organisatie, ofwel dat deze elkaar versterken. Wij kiezen er altijd voor om de uitwerking vooraf aan de leden van de werkgroep te mailen en daarna in een plenaire sessie gezamenlijk de feedback te verwerken. Vaak lukt het ons dan om in 3 bijeenkomsten tot een krachtige duurzaamheidsvisie te komen.
Duurzaamheidsbeleid opstellen? Download de gratis Whitepaper
Steeds meer organisaties willen verduurzamen en voelen daar de noodzaak toe. Waar eerst een handjevol ondernemers de kar trokken, is inmiddels een beweging op gang die niet meer te stoppen is. In de praktijk zien we dat veel organisaties vaak beginnen met losse, duurzame initiatieven. Alleen is duurzaamheid niet iets wat je erbij doet. Wil je echt versnellen? Dan is het vormgeven van een duidelijke strategische duurzaamheidskoers van groot belang!
Wij schreven een pragmatische whitepaper waarin je in 3 stappen naar een toekomstbestendige organisatie kunt komen met een helder duurzaamheidsbeleid!