‘Ik vind het mooi dat ik meewerk aan duurzaamheidsbesef en dat het een natuurlijk onderdeel wordt van een bedrijf’
Met onze SUB Boosters ontketenen we een duurzaamheidsrevolutie in de (facilitaire) bedrijfsvoering in Nederland. Wie zijn deze aanjagers, versnellers en kwartiermakers? We spreken met Sabine van der Wijden, ondernemer, transitiemanager en verbinder.
Door Dominique de Groot
Van de Filipijnen tot Dubai: voor haar baan bij Deloitte vloog Sabine van der Wijden de hele wereld over. Wanneer de afdeling, waar ze werkt als Manager, verzelfstandigt, besluit ze haar droom achterna te gaan en een eigen adviesbureau te beginnen. In 2008 richt ze We Make An Impact op. Met een team van managers, coaches en trainers, motiveert Sabine medewerkers binnen hun eigen organisatie een positieve impact te maken. ‘Ik geloof dat duurzaam advies geven pas echt impact heeft als je verbinding maakt met mensen.’
Sabine en Babs op duurzame netwerkreis door Marokko.
De boost van SUB
Toen Jeroen en Babs vroegen of Sabine netwerkpartner en SUB Booster wilde worden, twijfelde ze geen moment. ‘Dat was voor mij iets vanzelfsprekends. Babs en ik kennen elkaar al 25 jaar en we hebben een goede klik op inhoudelijk én persoonlijk niveau.’ Bij Deloitte gaf Sabine al diverse duurzaamheidsworkshops. ‘En daar had ik ontzettend veel plezier in. Het gaat natuurlijk om die CO2-footprint verkleinen, maar dat doe je ook door je medewerkers vitaal te laten voelen en een gezonde werkomgeving te creëren.’
De Haagse Mart
Sabine werkt via We Make An Impact voor verschillende opdrachtgevers. Momenteel is ze actief voor de gemeente Den Haag als Programmamanager Markten. De Haagse Mart is met zo’n 600 kramen de grootste markt van Nederland. Lange tijd verliep de communicatie tussen de gemeente en vertegenwoordigers van de markt erg stroef. ‘De markt wordt nu nog aangestuurd door de gemeente. De ondernemers willen de markt liever zelf organiseren zodat ze meer kunnen aansturen op promotie en uitstraling om meer bezoekers te trekken.’
Ondernemers voelen zich niet gehoord door de gemeente en uiten hun frustratie in de media. Aan Sabine de taak om de communicatie weer te herstellen zodat een constructief gesprek mogelijk is. ‘We zijn nu een jaar verder en er is weer sprake van een betere verstandhouding. Ik weet niet alles van markten af, maar wel hoe je met mensen in verbinding komt. Of dat nu voor de afdeling chirurgie van een ziekenhuis is of een Horizon College… Verbinding is de motor van elk succes.’
Een gastvrij Horizon College
In 2019 – 2020 werkt Sabine in opdracht voor het Horizon College als Transitiemanager. Hier zet ze zich in voor een efficiënte én fijne werkomgeving. ‘We hebben gekeken naar: Hoe kunnen we elkaar versterken en meer optrekken als één team? Dat de conciërge zijn collega’s bij de receptie helpt wanneer het druk is en andersom.’ Iets wat in de oude situatie helemaal niet vanzelfsprekend was. ‘Niet alleen de functies, ook de gebouwen waren nog traditioneel ingericht. In de nieuwe situatie wilden we meer inspelen op ontmoeting en beleving. Met de receptie heb ik interieurplannen gemaakt en zijn we bezig geweest met een gastvrij ontvangst.’
Verandering: de één juicht het toe, de ander trapt hard op de rem. Hoe ga je om met al die verschillende meningen? ‘Soms zijn we te snel en dan kunnen we medewerkers nog niet meenemen in een bepaalde visie. Er is soms angst of onbegrip. Daar moet je echt je voelsprieten op uitzetten.’
De tools van SUB
In het begeleidingstraject van SUB gaan klanten met online tools zoals de SUB Barometer en Dashboard aan de slag. Sabine gelooft dat de online tools het contact met mensen niet in de weg staat. Integendeel zelfs. ‘De tools zijn breed toegankelijk en tastbaar. Je hebt verschillende ingangen om vanuit duurzaamheidsperspectief te kijken naar hoe mensen werken en aan welke gewoontes ze gehecht zijn. Door die gewoontes samen te bespreken, komt er begrip en inzicht.’