In 5 stappen naar een duurzaamheidsrapportage

Rapporteren over duurzaamheidsbeleid en prestaties is over een paar jaar voor veel grote bedrijven en organisaties verplicht. Dat betekent dat deze organisaties zich nu al goed moeten voorbereiden en starten met het verzamelen van gegevens. Hoe pak je dat aan? We leggen het je uit in 5 stappen.

 

1. Onderneem duurzaam

Een open deur? Misschien, maar een duurzaamheidsrapportage opstellen kan alleen als je echt duurzaam actie onderneemt. Is jouw organisatie nog niet zoveel bezig met verduurzamen? Begin dan nu met het in kaart brengen van wat je wel zou kunnen én willen doen. Wellicht doen jullie meer dan je van te voren dacht. En als het tegenvalt, is dit het moment om nieuwe plannen te bedenken. Is jouw organisatie wel al actief bezig met duurzaamheid? Breng dan in kaart wat jullie doen en bepaal of dit voldoende is.

Hulp nodig? Vul de gratis nulmeting in zodat je in grote lijnen overzicht krijgt van waar je nu staat.

 

2. Stel doelen en wees ambitieus

Nu je weet waar je staat, is het tijd om te kijken naar wat je nog meer kunt doen en welke doelen je wilt behalen in het komende jaar. Bepaal met elkaar een aantal doelen en maak deze concreet en meetbaar. Voor een goed resultaat is het belangrijk dat iedereen in jouw bedrijf of organisatie het beleid uitdraagt en dat de doelen haalbaar zijn. Niets is zo demotiverend als onbereikbare doelen of een beleid wat niet uitgedragen wordt door collega’s. Ons advies: begin met kleine stappen. Vergeet niet dat elke grote verandering met kleine stappen begonnen is. Maak je stappen ook niet te klein, anders maak je je eigen doelen ongeloofwaardig.

Geen idee waar te beginnen? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

 

3. Monitor je doelen en stuur bij waar nodig

Nadat je de duurzame doelen van je bedrijf of organisatie hebt vastgesteld, ga je ze monitoren. Dit kan op veel verschillende manieren. Zorg er in ieder geval voor dat je de doelen helder en concreet hebt geformuleerd en aan iemand hebt toegewezen. Monitor tussentijds de voortgang zodat je op tijd bijstuurt en (waar nodig) nieuwe doelen toevoegt.

 

4. Stel een rapport op

Na een jaar stel je de doelen en resultaten op in een rapport. De gegevens neem je over uit de bestanden die je hebt gemonitord. Heb je bepaalde doelen niet gehaald, dan is het zaak uit te leggen waarom en schrijf je een plan hoe je het komende jaar de doelen wel denkt te behalen. Wanneer je de doelen wel hebt behaald (applaus voor jezelf), geef je aan hoe dat gekomen is en of je nog meer kunt verbeteren.

Vergeet niet om iedereen in het bedrijf te complimenteren met de positieve resultaten. Nog een laatste tip: Maak het rapport visueel aantrekkelijk zodat je de resultaten kunt delen in de externe communicatie, maar wees wel eerlijk. Bij een niet behaalde doelstelling kun je beter uit leggen waarom het niet gehaald is, dan dat je het weglaat.

Kijk voor voorbeelden bij Auping, Tony Chocolonely, Pieter Pot en Liander.

 

5. Start opnieuw

Wanneer je de duurzaamheidsrapportage afrondt, heb je waarschijnlijk al doelen opgesteld voor het volgende jaar. Heeft het proces van monitoren bijvoorbeeld verbetering nodig?  Is er nieuwe wetgeving waar rekening mee gehouden moet worden? Kun je gebruik maken van subsidies? Als je stap 5 volledig hebt doorlopen begin je vervolgens weer bij stap 1.

Deel dit artikel

Lees meer blogs

20-02-2023

SUB-Booster Petra van Kleef blogt over duurzame keuzes

“Met de Groene Helden Academie wil ik andere mensen met...
10-01-2023

De duurzame ontdekkingstocht van podcastmaker Tess Schram

“Ik heb geen idee hoe duurzaam leven in elkaar zit,...
25-09-2023

Hoe Erick met Plan Arthur alle woningen aardgasvrij wil maken

Samen met onze SUB-Boosters ontketenen we een duurzaamheidsrevolutie binnen organisaties...

Kunnen we je helpen?

Neem telefonisch contact met ons op 085-060 9202 of stuur ons een e-mail. Dan bespreken we meteen alle opties die we voor je hebben.

Super dat je ons hebt gevonden!

We houden je graag op de hoogte van alle duurzame ontwikkelingen. Wil jij dat ook?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en je ontvangt elke maand het laatste nieuws, interviews, tips en meer in je mailbox.