Zes tips voor organisaties die aan de slag willen met social return

Steeds meer organisaties maken maatschappelijke impact door social return. Wat zijn de ingrediënten voor het succesvol toepassen van social return? Hoe kun je de kansen op duurzame arbeidsmarkt toeleiding vergroten? En hoe kan dit vertaald worden naar een leidraad voor een aanbesteding? SUB │ Sustainable boost heeft voor jou 6 tips op een rijtje gezet!

Wat is social return

Social return is het invullen van diensten door mensen met een vermeende afstand tot de arbeidsmarkt. Het wordt door organisaties steeds vaker toegepast in verband met verplichtingen uit de wet. Hierbij maken (overheids) organisaties vaak gebruik van contractvoorwaarden. Veelal wordt een streefpercentage van 5% van de opdrachtwaarde gehanteerd. Bijvoorbeeld door het combineren van facilitaire inkoop met het bieden van werkgelegenheid, werkervaringsplekken, of stageplekken voor mensen/leerlingen met een arbeidsbeperking en/of afstand tot de arbeidsmarkt. Op deze wijze worden kwetsbare groepen begeleid richting het zelfstandig kunnen deelnemen op de arbeidsmarkt.

De zes tips voor social impact

  1. Voorkom arbeidsverdringing. Zorg ervoor dat het creëren van plekken voor social return kandidaten nooit ten koste gaat van banen van huidige medewerkers. Zoek in overleg met de sociale instanties naar mogelijkheden om kandidaten met behoudt van uitkering boven de bestaande formatie te plaatsen.
  2. Zorg voor een verbreding van de dienstverlening en het overdag schoonmaken. Door het combineren van meerdere facilitaire disciplines (one FM ketensamenwerking) in combinatie met dagschoonmaak ontstaat een uitdagend takenpakket en kan medewerkers een volwaardige functie worden geboden. Dit biedt ook meer kansen voor het plaatsen van social return kandidaten.
  3. Combineer een werkervaringsplaats altijd met een opleidingsplan. Zorg dat het opleidingsplan bestaat uit: het basis vakdiploma, een arbeidsgerelateerde of erkende Mbo-opleiding, coaching op de werkvloer en intensieve begeleiding naar toeleiding tot de arbeidsmarkt.
  4. Zorg dat kandidaten na afloop van het leer-werktraject binnen of buiten het schoonmaakbedrijf een baangarantie krijgen van minimaal 12 maanden.
  5. Vraag naar kennis, ervaring en affiniteit van het middenkader met het werken met de doelgroep. Het middenkader is essentieel in het laten slagen van de social return trajecten.
  6. Zorg dat er een klimaat van co-creatie ontstaat. Voor het succesvol toepassen van social return moeten zowel de opdrachtgever als opdrachtnemer gemotiveerd zijn om er een succes van te maken. Dit vraagt om gedeelde verantwoordelijkheid, het gezamenlijk borgen en evalueren van de voortgang en samen nadenken over mogelijke verbeteringen.

Schoonmaak als poort naar de arbeidsmarkt

Met een economie die in Nederland weer op volle toeren draait, ontstaat in een rap tempo een  tekort op de arbeidsmarkt. De uitdaging voor de komende jaren is om zoveel mogelijk mensen die aan de kant staan (weer) op te nemen in het arbeidsproces. Schoonmaak kan voor een groot aantal van deze mensen de poort worden naar de arbeidsmarkt.

Door het toepassen van social return gericht op duurzame arbeidsmarkt toeleiding kunnen facility managers en schoonmaakbedrijven niet alleen hun visitekaartje kleur geven, maar een belangrijke bijdrage leveren aan de verder groei van onze economie.

Vergroten social return door One FM Ketensamenwerking

One FM ketensamenwerking is één facility team dat multidisciplinair en lean alle taken frequent afstemt. Hierdoor ontstaat bewustwording en kennisuitwisseling over duurzaamheid, wat uiteindelijk zorgt voor een grotere bijdrage aan duurzaamheidsambities. Een voorbeeld van One FM ketensamenwerking is het clusteren van facilitaire taken als schoonmaak, receptie en catering. One FM ketensamenwerking is nóg duurzamer indien je als organisatie de dienstverlening laat vervullen vanuit Social Return. Dit wil zeggen dat de dienstverlening wordt gefaciliteerd door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Op deze manier ontstaan eerlijke kansen voor iedereen.

Aan de slag met Sociale Innovatie

Wil jouw organisatie profiteren van alle voordelen die Social Return met zich mee brengt? Wij helpen je graag! Met SUB bieden we organisaties ondersteuning die vanuit inkoopperspectief willen voldoen aan hun SROI verplichting. Hiervoor hanteren we een stappenplan:

  1. een 0-meting om het huidige SROI percentage in kaart te brengen;
  2. organiseren van een leveranciersdialoog gericht op benutten SROI potentieel;
  3. inbedden en organiseren van het begeleidings- en implementatietraject ‘inkopen met impact’.

Stuur een vrijblijvende e-mail naar info@sustainableboost.nl of bel direct naar 085 – 0609 202.

Deel dit artikel

Lees meer blogs

30-08-2019

SDG 7: Betaalbare en duurzame energie

Sustainable Development Goal 7 (SDG 7) is opgesteld om toegang...
11-02-2021

Principe 9: Monitor en evalueer de resultaten

De transitie naar een duurzame bedrijfsvoering vraagt om verandering, inspanning...
25-09-2019

SDG Action Day: Wat kan jouw organisatie doen?

Vandaag, woensdag 25 september is het SDG Action Day. Op...

Kunnen we je helpen?

Neem telefonisch contact met ons op 085-060 9202 of stuur ons een e-mail. Dan bespreken we meteen alle opties die we voor je hebben.

Leuk dat je ons hebt gevonden!

We houden je graag op de hoogte van alle duurzame ontwikkelingen. Wil jij dat ook?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en je ontvangt elke maand het laatste nieuws, interviews, tips en meer in je mailbox.