Hoe marketeers duurzaamheid zowel intern als extern kunnen opnemen in de marketingstrategie

“Als je jouw beweegredenen heel helder omschrijft, dan kom je veel verder.”

Interview SUB Booster Michiel Ummels

Ook voor veel marketeers onder ons is duurzaamheid niet meer weg te denken als onderdeel van de strategie en contentkalender. Een slimme zet, want duurzaamheid helpt je om zowel de klant- als medewerkerstevredenheid een boost te geven. Waar liggen kansen om als duurzame marketeer op in te spelen? Wij spraken met Michiel Ummels, Strategisch Marketing & Sales Partner voor Duurzame Merken; het gezicht achter Social Monsters & Waardeburo. De focus voor marketeers zou meer moeten liggen op het concreet maken en intern branden van duurzaamheid, als je het hem vraagt. Maar wel door trouw te blijven aan hun purpose of bestaansrecht.

 

Kansen op gebied van duurzame marketing zijn er genoeg. Vooral op het gebied van actualiteit als de CSRD en employer branding ontstaan content ideeën. “Het gaat bij duurzaamheid om bewustzijn, dit door het bereiken van mensen. Bewustwording creëren van wat jij als organisatie doet is super belangrijk om anderen mee te krijgen, zowel intern als extern.” 

 

Benut CSRD resultaten

Om te beginnen over die veelgenoemde CSRD. Je kunt er niet meer omheen; organisaties worden vanuit de overheid verplicht om te rapporteren over de initiatieven die zij ondernemen op gebied van duurzaamheid. “De CSRD-verplichting zorgt voor een bron aan bruikbare, concrete informatie voor marketeers. Verzamel de highlights, concrete resultaten en doelen bij elkaar en benut dit in jouw communicatie. Hoe gaaf is het wanneer je deelt dat het vervangen van papieren bekers heeft geleid tot een x-aantal ongekapte bomen? Intern vergroot je hiermee de betrokkenheid, extern is het een mooie duurzame branding kans. Zonder hierbij slechts de vinkjes weg te werken, iets wat ik veel zie gebeuren.” 

 

Employer branding en duurzaamheid

En hiermee maakt Michiel gelijk de koppeling met employer branding, waarin hij benadrukt dat dit nooit zo belangrijk is geweest als nu. “Dit natuurlijk door een enorme schaarste op de arbeidsmarkt. Uit onderzoek van oud Unilever topman blijkt dat 60 procent van mensen onder de 25 jaar kiest voor een werkgever met duurzame identiteit. Wanneer je (potentiële) medewerkers aan je bindt en boeit, door hun meenemen in hoe je jouw duurzame doelen wenst te behalen, ontstaat beweging. Maak daarbij een koppeling met wat het echte resultaat hiervan is.” 

 

Marketeer betrekken in purpose

Stap één in het starten met communiceren over duurzaamheid is het formuleren van een hoger doel. SUB noemt dit ook wel een moonshot, Michiel een purpose. “In mijn eerder interview met SUB sprak ik al over dat duurzame campagnes ontstaan vanuit een heldere purpose met kernwaarden. Deze wordt veelal opgesteld door een kernteam, het management of duurzaamheid coördinator binnen een organisatie. Laat de marketingafdeling aanschuiven bij het formuleren van deze purpose. Zo kun je als marketeer meedenken om geloofwaardigheid en bekrachtiging te creëren en komt een echte USP tot stand.” 

Gedragsverandering 

Met Waardeburo helpt Michiel organisaties om echte duurzame impact te maken. “Sinds 2022 ben ik tevens Commissaris Duurzame Leefomgeving bij de Lions voor mijn district. Ik initieer impactvolle acties en geef hierbij inspiratiesessie. Een belangrijk doel is hierbij het delen van kennis maar ook het aanzetten tot gedragsverandering” Hiermee doelt hij op de beweging die ontstaat wanneer mensen zich bewust worden. ” Zo vertel ik over de footprint van organisaties, maar ook wat voor impact iemand hierbinnen zelf kan maken. Er ontstaat een kruisbestuiving, want deze mensen nemen hun gedrag hierin ook mee naar huis.” 

 

 

Social media 2.0

Social Monsters zorgt voor effectieve marketing & sales voor duurzame(re) merken door middel van strategie, verbinding & innovatie. Hierin maakt Michiel zeker gebruik van de bekende social media kanalen, maar voelt hij wrijving. In de ideale wereld zou hij geen sociale media platformen zoals Facebook en Instagram meer willen inzetten voor zijn opdrachtgevers. 

“Facebook & Instagram zijn niet duurzaam: het zijn kapitalistische organisaties die zich nauwelijks bekommeren om de planeet en de eindgebruikers. Iets wat ook Mark Zuckerberg bewees, toen hij onlangs zijn excuses aanbood voor de rol die hij heeft in de impact op jongere gebruikers van het platform. Toch ontkom je er momenteel niet aan om deze platformen in te zetten om bepaalde marketingdoelstellingen te behalen. Ik ben benieuwd wat de toekomst hierin gaat doen. Zelf gebruik ik vaak Ecosia, een nieuwe duurzame variant van Google, waarbij de servers draaien op groene energie” – Interessant vonden wij ook, helemaal omdat Ecosia ook allerlei duurzame initiatieven onderneemt met haar inkomsten, zoals het planten van ruim 200 miljoen bomen. 

6 marketingtips van Michiel…

  • AIDA-model (attention, interest, desire, action) loslaten op duurzaamheid is een goede optie bij het creëren van content;
  • Deel meetbare resultaten, zowel intern als extern. Hak het in stukjes en maak van ieder stuk een succes;
  • Deel inspirerende organisaties en koplopers intern;
  • Geef een positieve benadering van voordelen van duurzaamheidsinitiatieven;
  • Organiseer een challenge: bijvoorbeeld een dag geen vlees in de kantine;
  • Start een stilzwijgend initiatief en deel deze achteraf. Bijvoorbeeld: wist je dat onze krokketten al een jaar vega zijn? Dit zijn prikkelende dingen om ook naar buiten te delen! 

De Boost van SUB

SUB | Sustainable Boost werkt samen met netwerkpartners door heel Nederland om duurzaamheid te versnellen binnen organisaties. Benieuwd naar onze SUB familie? Sluit je aan! 

 

Deel dit artikel

Lees meer blogs

11-04-2023

Marieke Wijbenga helpt organisaties bij integreren SDG’s

“In de SDG’s zie ik alle facetten van het sociale...
16-10-2019

Biophilic Design: maak van jouw kantoor een Happy Workplace!

Biophilic Design is het opnemen van natuurlijke elementen in (kantoor)...
JP Beemsterboer onderweg naar CSRD-compliance!
16-07-2024

JP Beemsterboer onderweg naar CSRD-compliance!

Een Interview met Gino de Graaf JP Beemsterboer (JPB), gevestigd...

Kunnen we je helpen?

Neem telefonisch contact met ons op 085-060 9202 of stuur ons een e-mail. Dan bespreken we meteen alle opties die we voor je hebben.

Super dat je ons hebt gevonden!

We houden je graag op de hoogte van alle duurzame ontwikkelingen. Wil jij dat ook?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en je ontvangt elke maand het laatste nieuws, interviews, tips en meer in je mailbox.