Gerjan den Hertog over CSRD: “Een collectieve aanpak is gebaat”

SUB Booster Gerjan den Hertog doet een oproep aan brancheorganisaties

Gerjan den Hertog is expert op gebied van CSRD en een echte outdoor-liefhebber. Met zijn business achtergrond brengt hij ondernemerschap en duurzaamheid samen. En dat doet hij met KIERTO & GearShare. Wij spraken met hem over de CSRD en zijn visie op de consumptiemaatschappij.

 Door: Chrissie Koenhein

 

Gerjans drijfveer is een continue verbazing over de gebruikelijke gang van zaken. “Productie in lagelonenlanden, vliegtuigen en containerschepen die spullen af en aanvoeren, producten voor onrealistisch lage prijzen en onhoudbare consumptielevels zijn economisch allemaal te verklaren. Dit betekent echter niet dat we overconsumptie en de bijbehorende negatieve effecten hoeven te accepteren. De ‘economie’ bestaat niet uit onbuigbare natuurwetten, maar is wat wij er als maatschappij van maken. Ik begrijp dat het zo werkt, maar vind het onbegrijpelijk dat we het zo doen.”

 

Meer en groter

Duurzaamheid en business gaan hand in hand. Iets wat voor velen tegenstrijdig lijkt, maar niet als je het Gerjan vraagt. “De vraag ‘Waarom doen we wat we doen en waarom vinden we dat normaal?’ vraag ik mij al zo lang als ik het mij kan heugen af. Waar het op het gebied van duurzaamheid echt ging schuren was tijdens mijn opleiding International Business. Meer en groter, dat was daar het devies. Zonder stil te staan bij de gevolgen hiervan. Dat stond me enorm tegen! De studie heb ik al worstelend wel afgemaakt. Een paar jaar later ben ik de master Sustainability Science & Policy begonnen. Opvallend daar was dat er niet veel medestudenten uit de business hoek kwamen”.

 

Meer avontuur, minder spullen.

Gerjan vervolgde zijn carrièrereis en besloot het ondernemerschap letterlijk te combineren met duurzaamheid. “Toen ik mezelf 8 jaar geleden voorbereidde op een hike was ik op zoek naar verschillende spullen. Ik heb liefde voor de natuur, dus vind het belangrijk dat deze uitrusting op een duurzame wijze is geproduceerd. Het leek mij logisch dat ook andere outdoor liefhebbers belang hebben bij duurzaamheid. Gek genoeg werd hier vanuit de markt nog helemaal niet zo veel op ingespeeld. Ik startte een blog, De Groene Avonturier, wat later een webshop werd.”

Later werd dit steeds meer opgepakt door grote outdoor-keten en was Gerjans missie volbracht. Een nieuwe uitdaging zag hij in de wijze waarop de spullen gebruikt werden. “Neem bijvoorbeeld een tent of slaapzak. Een groot deel van de tijd ligt dit stil en wordt dit niet gebruikt. Hoe zonde is dat? Ik voelde de noodzaak om hier iets mee te doen en richtte GearShare op. Via dit platform kunnen outdoor-liefhebbers hun outdoor uitrusting delen met andere avonturiers.” Onlangs hebben studenten een case uitgevoerd, waarbij GearShare nu onderzoekt hoe de toekomst van het platform eruit gaat zien. “De markt verandert, huur- of buy-back systemen vanuit retailers kunnen ook een goede optie zijn.”

 

Oproep aan brancheverenigingen

Ook is Gerjan het gezicht achter KIERTO, een adviesbureau dat ondernemers helpt en stimuleert om circulair te ondernemen. Hij werkte 2 jaar als beleidsadviseur circulaire samenleving voor de NVRD (Nederlandse vereniging voor afval- en reinigingsdiensten). Samen met een groep betrokken leden heeft hij deze branchevereniging tot koploper gemaakt op het gebied van de CSRD. “Ik geloof in de kracht van het collectief. Er zijn veel branche specifieke verplichtingen welke centraal geregeld kunnen worden. Overkoepelende instanties dienen handvatten te geven aan de branche. Handvatten welke organisaties stapsgewijs bij de hand nemen. Ik zou dan ook een oproep willen doen aan alle brancheorganisaties om hiermee aan de slag te gaan!”

 

KIERTO is Fins voor ‘omwenteling’

Wat zou er volgens Gerjan moeten gebeuren om organisaties te enthousiasmeren om aan de slag te gaan met duurzaamheid? “Hoe je het ook went of keert: op korte termijn trek je met een eerlijk een duurzaam bedrijfsmodel op dit moment nog aan het kortste eind ten opzichte van bedrijfsmodellen gebaseerd op uitbuiting. Ga je op vakantie? Dan koop je binnen no-time een goedkoop tentje uit China. Deze ‘aantrekkelijke’ goedkope alternatieven zijn helemaal niet zo aantrekkelijk wanneer je de impact op het milieu meerekent. Dit zou terug moeten komen in de uiteindelijke prijs naar consumenten.” Hierin refereert Gerjan naar het idee uit het boek ‘Leven na de groei’ van Paul Schenderling waarin voorgesteld wordt om consumenten te stimuleren duurzamere producten en diensten te kopen door een progressieve belasting op impact en lagere belasting op arbeid.

Totdat dit werkelijkheid wordt ziet Gerjan het belang om ondernemers te laten zien dat een duurzame samenleving niet gebaat is bij minder maar juist meer ondernemerschap. “Het vereist lef, creativiteit en doorzettingsvermogen om tegen de stroom in te zwemmen. In de toekomst wil ik meer verschillende alternatieven voor consumeren uitwerken om te laten zien dat het kan. Ook wil ik op termijn andere ondernemers inspireren om ook stappen te gaan zetten richting circulaire bedrijfsvoering.”

 

De Boost van SUB

SUB | Sustainable Boost werkt samen met netwerkpartners door heel Nederland om duurzaamheid te versnellen binnen organisaties. Wat kan Gerjan als SUB-Booster voor jou betekenen? “In mijn rol als projectleider CSRD voor de NVRD heb ik specifieke kennis opgedaan over hoe brancheorganisaties vanuit het collectief invulling kunnen geven aan de CSRD en hun leden hierop kunnen voorbereiden. Daarnaast ben ikzelf ondernemer waardoor ik met een ondernemende bril naar de wereld kijk. Voor mij gaan duurzaamheid en ondernemerschap hand in hand, maar ik heb ook aan den lijve ondervonden dat hier wel bepaalde dilemma’s bij horen die het soms lastig maken om trouw te blijven aan de idealen. Laten we dit als een waardevol netwerk aanpakken!”

Deel dit artikel

Lees meer blogs

03-06-2022

De klok tikt: Tijd voor toekomstbestendig ondernemen

Heb je er wel eens bij stilgestaan hoe jouw bedrijf/organisatie...
09-01-2023

Eco-positief. Wat is dat eigenlijk?

Je ziet het woord vaak bij ons voorbij komen: eco-positief....
SDG 2 Geen honger
21-08-2019

SDG 2: Geen honger

Sustainable Development Goal 2 (SDG 2) is opgesteld om de...

Kunnen we je helpen?

Neem telefonisch contact met ons op 085-060 9202 of stuur ons een e-mail. Dan bespreken we meteen alle opties die we voor je hebben.

Super dat je ons hebt gevonden!

We houden je graag op de hoogte van alle duurzame ontwikkelingen. Wil jij dat ook?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en je ontvangt elke maand het laatste nieuws, interviews, tips en meer in je mailbox.