Het bepalen en in kaart brengen van de duurzaamheidsambities van de organisatie behoort tot één van de negen principes voor een duurzame bedrijfsvoering. Zie de ambitie als de stip op de horizon, de plek waar jij als organisatie in de toekomst wil staan. Een duidelijke ambitie bevat een missie, visie en doelen. Waar begin je? En hoe kom je tot een duidelijke, naleefbare strategie?
Waarom duurzaamheidsambities?
Wanneer een organisatie ergens voor staat en een maatschappelijke bijdrage levert, trekt dat enthousiaste medewerkers én klanten aan. En daar pluk je uiteindelijk de vruchten van. Zeker in een crisis als nu. Zo maakt het hebben van duurzaamheidsambities klanten loyaler. Het effect van doing good van organisaties is een 12% hogere klant loyaliteit. En 66% van de jongeren baseert hun keuze voor een werkgever voor een groot deel op diens betekenisgeving.
Begin klein, maar begin
Uit de praktijk blijkt dat het bepalen van ambities misschien wel nog belangrijker is dan het stellen van harde doelen als winstmaximalisatie of ‘shareholder value’. Ze zijn juist de drijvende kracht achter het behalen van hardere resultaten als omzet en klantloyaliteit. Of het nu gaat om Shell, de gemeente Bergeijk, het Catharina Ziekenhuis of de plaatselijke fanfare, het is cruciaal een duidelijke, onderscheidende ambitie te bepalen. Deze geeft namelijk een doel en richting aan het werk dat jij en jouw medewerkers dagelijks verrichten. Succesvolle ondernemingen hebben die. Alleen, het bepalen daarvan is een complex proces. Begin daarom klein, maar begin wel!
Hoe ziet een goede strategie eruit?
Of je het nu je maatschappelijk verantwoord ondernemen-plan of een strategie naar de nieuwe circulaire economie noemt; feit is dat het er voor elke organisatie anders uitziet. Een plan waarmee je echter daadwerkelijk impact wilt maken bevat antwoord op de volgende vragen.
1. Wat zijn je duurzaamheidsambities?
Zorg voor die zogenaamde stip op de horizon: de duurzaamheidsambities. Wat is die van jou? En wat is de ambitie vanuit jouw doelgroep of opdrachtgever? Vaak sluit de ambitie aan bij de organisatiemissie, en de identiteit die jouw organisatie al jaren bij zich draagt. Zorg er dus voor dat jouw ambitie een goede match is tussen wie je bent en wat je wil uitstralen. Draagvlak is daarbij essentieel. Het is belangrijk dat stakeholders deze ambitie in de hele organisatie overtuigd nastreven. Maar wat zijn veelvoorkomende duurzaamheidsambities bij organisaties? Dit zijn de 8 meest voorkomende:
- CO2-footprint verkleinen: één van de meest voorkomende duurzaamheidsambities. Je kunt dit doen door inzicht te krijgen, maatregelen op te stellen en voortgang te monitoren.
- Energie efficiency: het gebruiken van zo min mogelijk fossiele energie door innovatie en energiebesparende brandstoffen.
- Circulariteit: hierbinnen valt het doorvoeren van circulaire oplossingen binnen de organisatie om te komen van afval naar grondstof naar Zero Waste. Maar ook buiten de organisatie kan circulariteit worden toegepast door circulaire contractvormen met leveranciers & partners en het inrichten van een circulair aanbestedingsproces.
- Mobiliteit verduurzamen: het inrichten van slimmer en schoner vervoer.
- Sociale innovatie: ook wel Social Return, het creëren van kansen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Social return ambities betreffen de inkoopzijde van de organisatie, maar ook de personeelszijde.
- Duurzaam partnerschap: het vergroten van draagkracht door kennisdeling en ketensamenwerking met leveranciers & partners uit de keten.
- Duurzaamheid & MVO algemeen: het vergoten van jouw organisatie haar duurzame imago door duurzame communicatie & rapportage.
Focus is goed. Maar het kan ook zijn dat je voor meerdere ambities kiest. Begin bij maximaal 3 ambities. Deze vormen een startpunt om anders naar (huisvestings)vraagstukken te kijken. Je kunt hieruit weer verder groeien.
Tip: Laat je hierbij inspireren door de SDG’s (Sustainable Development Goals of Duurzame Ontwikkelingsdoelen). Dit zijn zeventien doelen die staan voor klimaatactie, armoedebestrijding en ongelijkheid verminderen moeten ervoor zorgen dat de wereld in 2030 een betere plek is om in te leven. Snel en interactief kennismaken met de SDG’s? SUB ontwikkelde hiervoor een SDG masterclass!
2. Wat is de ambitie en behoefte van mijn stakeholders?
Organiseer een werksessie met 5 tot 20 mensen uit verschillende disciplines van jouw organisatie. Benodigdheden voor deze werksessie zijn: post-its in verschillende kleuren & pennen/stiften. Tegenwoordig zijn er ook allerlei online “jam board” programma’s waarbij je deze werksessies op afstand gezamenlijk kan doen. Benoem met het team de verschillende stakeholdergroepen, zoals de maatschappij, de klant, de sector, en je eigen organisatie. Elke stakeholdergroep krijgt een eigen kleur post-it. Identificeer vervolgens de behoeftes en issues van de verschillende stakeholdergroepen en schrijf elke op een post-it. Doe dit in de vorm van een brainstorm zodat zo veel mogelijk issues en behoeftes worden verzameld. Ga door tot niemand meer nieuwe issues of behoeftes kan bedenken.
Bedenk vervolgens hoe je als organisatie een duurzame bijdrage kunt leveren aan deze stakeholders. Vertaal deze oplossing naar (lange termijn) doelstellingen, en maak een Sustainable Statement.
Ben je eruit? Aan de slag!
Weet je wat de duurzaamheidsambities zijn van jouw organisatie? Een volgende stap is het maken van een 0-meting en het opstellen van maatregelen gekoppeld aan doelen. Het voordeel van doelstellingen is dat je ook weet waar je naartoe werkt. Alleen hoe weet je precies hoe ver je bent? Daarvoor stel je KPI’s (Key Performance Indicators) op. Maak deze zo mogelijk specifiek, meetbaar, actiegericht, realistisch en tijdsgebonden als mogelijk. Een goede KPI is bijvoorbeeld: eind 2020 heeft mijn organisatie de CO2-uitstoot in onze fabriek met dertig procent teruggebracht. Meet regelmatig in hoeverre je deze doelstelling bereikt en stuur zo nodig bij als dat niet lukt. Wij zullen deze volgende stappen toelichten in de andere principes!
Heb je vragen over deze blog of het opstellen van duurzaamheidsambities? Neem contact met ons op!