Steeds meer organisaties willen verduurzamen en voelen daar de noodzaak toe. Waar eerst een handjevol ondernemers de kar trokken, is inmiddels een beweging op gang die niet meer te stoppen is. In de praktijk zien we dat veel organisaties vaak beginnen met losse, duurzame initiatieven. Alleen is duurzaamheid niet iets wat je erbij doet. Wil je echt versnellen? Dan is het vormgeven van een duidelijke strategische duurzaamheidskoers van groot belang!
Tijd voor actie! Maar hoe?
Want laten we eerlijk zijn: Verduurzamen doe je niet van de ene dag op de andere. Het vereist vaak specifieke kennis en expertise van duurzame technologieën, wet- en regelgeving en een netwerk. Hoe ontwikkel je bijvoorbeeld een duidelijke (toekomst)visie? Hoe ga je om met weerstand bij medewerkers die niet willen veranderen? In welke technologie ga je investeren? Duurzaamheid kan overweldigend voelen door de complexiteit ervan.
De (zakelijke) voordelen van duurzaam ondernemen worden namelijk steeds zichtbaarder!
- Duurzame organisaties zijn aantrekkelijk voor klanten, werknemers en stakeholders. Je bouwt aan een sterk en inspirerend imago.
- Je benut zakelijke kansen en neemt een voorsprong op concurrenten.
- Door te verduurzamen anticipeer je op risico’s zoals hitte, droogte en wateroverlast. Dit noemen we ook wel klimaatadaptatie.
- Naast financiële winst, creëer je maatschappelijke waarde voor mens, milieu en maatschappij.
- Je voldoet aan Europese en nationale wet- en regelgevingen zoals CSRD.
- Door nu in te springen bespaar je kosten op de lange termijn en kun je vaak nog gebruik maken van duurzame subsidies en -regelingen.
In deze gratis Whitepaper helpen we je op weg met:
- Jouw duurzaamheidsbeleid
- Het opstellen van een inspirerende visie in 4 stappen
- Vaststellen van focus SDG’s en concrete doelen (KPI’s) voor jouw organisatie
- Het vertalen van duurzaamheidsthema's naar concrete doelen
- Opstellen van een uitvoeringsplan voor een duurzame bedrijfsvoering
- Randvoorwaarden die niet mogen ontbreken in jouw plan
- Borging en activatie van jouw duurzaamheidsplan
“In het begin was er bij VRF weinig bewustwording en draagvlak voor een duurzaamheidsprogramma. (…) Ik beveel SUB graag aan: Het is een goede manier om bij je eigen medewerkers bewustwording over SDG’s te creëren en je krijgt meteen een startpositie.”
Hans de Wit,
Afdelingshoofd Facilitair Bedrijf Veiligheidsregio Fryslan
“De meerwaarde van de SUB Barometer is het plenair invullen van de vragen met diverse interne stakeholders. Door het collectief beantwoorden van de vragen ontstond veel interactie en inzicht in elkaars belangen.”
Fleur van der Giessen
Manager Bedrijfsvoering, Regio Gooi- en Vechtstreek