Principe 3: Maak een actieplan en start

Het maken van een actieplan en vanuit dat plan te starten is één van de 9 principes van een duurzame bedrijfsvoering. Dit actieplan is gebaseerd op de vertaling jouw duurzaamheidsambities naar concrete maatregelen en acties. Stel voor een actieplan duidelijke doelen en een helder tijdspad op, gericht op het vergroten van je positieve impact en het verkleinen van je negatieve impact. Met dit stappenplan helpen we jou om een actieplan te maken en je organisatie duurzaam te ontwikkelen.

Duurzame, betekenisvolle organisaties hebben de toekomst. In de praktijk is het formuleren van ambities geen probleem. Het probleem ligt veelal bij het concretiseren, implementeren en uitdragen van deze ambities. Duurzame ontwikkeling gaat niet alleen over het klimaat en energietransitie, maar gaat veel verder.

Stap 1: Bepaal je startfase

Er is geen enkele organisatie die helemaal niets aan duurzaamheid doet. Alleen zijn veel organisaties zich hier niet van bewust en zijn dit vaak losse initiatieven. Met het opstellen van een actieplan is het de bedoeling dat alle initiatieven bij elkaar komen.

Houd daarom een nulmeting waarbij je precies opschrijft op welke thema’s binnen jou bedrijfsvoering – klein en groot – al duurzaam gewerkt wordt. Richt hiervoor eerst een werkgroep op met vertegenwoordigers van de verschillende afdelingen, die het actieplan mee kunnen uitzetten en in een latere fase, evalueren en bijsturen.

Hiermee krijg je inzicht op welke punten je al goed bezig bent, waar de quickswins zitten en waar bijvoorbeeld nog een flinke investering nodig is om echt een bijdrage te leveren aan duurzaamheid.

Stap 2: Stel specifieke doelen

Nu je een globaal beeld hebt van de mogelijkheden en beperkingen is het tijd om doelen te bepalen. Voor het verduurzamen van jou bedrijfsvoering onderscheiden wij de volgende 11 impactgebieden:

  • Inkoopbeleid
  • Huisvestings-beleid
  • Energie
  • Gezondheid en welzijn
  • Water en afvalwater
  • Afval en materialen
  • Mobiliteit
  • Social impact
  • Maatschappelijke betrokkenheid
  • Bewustwording en communicatie
  • Informatie-beveiliging /ICT

Ga met de werkgroep de dialoog aan om tot consensus te komen welke duurzaamheidsdoelen passen bij de ambities en op welke impactgebieden dit invloed heeft. Maak bij het bepalen van de doelen vooral gebruik van bestaande kennis. Informeer bij instanties of bedrijven die al verder zijn met duurzaamheid over de do’s en don’ ts.

Stap 3: Maak een actieplan en ga aan de slag

De volgende stap is het opstellen van de maatregelen en acties. Zet de maatregelen en acties zo concreet mogelijk op papier en koppel aan iedere actie een verantwoordelijke en tijdspad. Dit vergroot de kans op het daadwerkelijk realiseren van de geplande acties.

Heb jij hulp nodig bij het opstellen van een duurzaam actieplan? Of heb je simpelweg vragen om aan de slag te kunnen? We helpen je graag! Stuur een e-mail naar info@sustainableboost.nl of vul het contactformulier in!

Deel dit artikel

Lees meer blogs

09-06-2020

COVID-19 & Social Return: overheidsinkoper kan sociaal het verschil maken

Aan deze manier had je vast nog niet gedacht! Iedereen...
27-02-2024

Hoe marketeers duurzaamheid zowel intern als extern kunnen opnemen in de marketingstrategie

“Als je jouw beweegredenen heel helder omschrijft, dan kom je...
27-10-2022

De Verspillingsvrije Week van FMHaaglanden

Wist je dat we in Nederland een kwart van al...

Kunnen we je helpen?

Neem telefonisch contact met ons op 085-060 9202 of stuur ons een e-mail. Dan bespreken we meteen alle opties die we voor je hebben.

Super dat je ons hebt gevonden!

We houden je graag op de hoogte van alle duurzame ontwikkelingen. Wil jij dat ook?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en je ontvangt elke maand het laatste nieuws, interviews, tips en meer in je mailbox.