Principe 5: Betrek de gehele organisatie bij jouw duurzaamheidsambities

Het vertalen van duurzaamheidsambities naar concrete maatregelen is lastig. Het is nog veel lastiger om duurzaamheidsbeleid te vertalen naar de werkvloer. Uit onderzoek blijkt dat (het gebrek aan) draagvlak een van de grootste knelpunten zijn. Voor het echt slagen van verandering, is het betrekken van de gehele organisatie essentieel. Zonder people geen duurzaamheid.

Toch is het voor veel bedrijven lastig om duurzaamheidsdoelen ook daadwerkelijk te implementeren in de organisatie. Deze organisaties hebben nog niet ontdekt hoe zij medewerkers succesvol kunnen inschakelen bij het realiseren van deze doelen. Maar waarom is het creëren van draagvlak voor duurzaamheid zo moeilijk? Hoe kan je hier het beste mee omgaan? In deze blog beschrijven we 6 tips om succesvol de gehele organisatie te betrekken!

Diversie studies hebben aangetoond dat medewerkers die zich inzetten voor bredere maatschappelijke doelen een veel grotere betrokkenheid, motivatie en loyaliteit hebben dan medewerkers van organisaties zonder maatschappelijke engagement – het verschil bedraagt meer dan 20 procent.

Tip 1: Betrek je hele organisatie in het proces

Communiceer vanaf het begin de stappen die je zet binnen de hele organisatie. Leg binnen en buiten je organisatie uit waarom het voor jullie belangrijk is om bij te dragen aan duurzaamheid. Je kunt het belang van duurzaamheid intern versterken door gevolgen te benadrukken. Ook kun je het belang van duurzaamheid benadrukken door medewerkers met de neus op de feiten te drukken. De feiten van jouw organisatie haar huidige impact op de maatschappij. Dit varieert van de hoeveelheid afval en voedselverspilling tot het verloop van personeel. En het belangrijkste: zorg voor een stip op de horizon! Formuleer een overkoepelend lange termijn doel en communiceer over hoe jullie samen de komende jaren naar dit doel kunnen toewerken.

Tip 2: Nodig medewerkers uit met ideeën te komen

Wil je werk maken van duurzaamheid, nodig medewerkers dan beslist uit om zelf met ideeën te komen. Organiseer brainstormsessies om samen tot creatieve oplossingen te komen. Heel belangrijk: falen mag. De meeste goede ideeën en innovaties ontstaan door een fout!

Tip 3: Maak duurzaamheid zichtbaar (binnen én buiten de organisatie)

Laat zien waar je als organisatie mee bezig bent. Hiermee creëer je betrokkenheid bij medewerkers en stimuleer je hen om ook zelf met ideeën te komen. Maak behaalde resultaten zichtbaar en waardeer medewerkers hierin. Doe dit ook extern. Dit is niet alleen reclame voor je organisatie, het draagt ook bij aan trots bij medewerkers. Stel een duurzaamheidsrapport op waarin je zo smart mogelijk beschrijft van de missie, visie, ambities, maatregelen en doelen zijn voor jouw organisatie op het gebied van duurzaamheid en maatschappij.

Tip 4: Geef medewerkers kennis en vaardigheden

Geef medewerkers de kennis en tools, zodat ze actief gaan meedenken over duurzaamheid. Vertel hen wat duurzaamheid precies inhoudt, welke richting de organisatie op wil en wat zij daarin kunnen betekenen. Maak van iedere medewerker een duurzaamheidsexpert: de beste ideeën ontstaan vaak op de werkvloer. Reserveer tijd in de agenda voor een interne masterclass, of bespreek cases van organisaties die vooruitstrevend zijn op het gebied van sustainability. Een welbekend communicatiemiddel in de duurzaamheidsbranche zijn de 17 SDG’s. Deze 17 duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN dienen een einde te maken aan klimaatverandering, armoede & ongelijkheid. Ondanks dat SDG’s effect hebben op wereldwijde ontwikkeling, kunnen deze doelen ook worden vertaald naar maatregelen op organisatie niveau. SUB heeft hiervoor een SDG Masterclass ontwikkeld.

Tip 5: Maak duurzaamheid specifiek en tastbaar

Het begrip wordt gezien als vaag en abstract en niet dikwijls hebben de medewerkers een verkeerd (negatief) beeld van duurzaamheid. Je moet het begrip duurzaamheid daarom specifiek en tastbaar maken. Door een voetafdruk te maken van jouw bedrijfsvoering ontstaat inzicht. En door dit jaarlijks te doen ontstaat ook inzicht in de voortgang! Resultaten werken motiverend. Ook kun je het onderwerp duurzaamheid tastbaar te maken door challenges te organiseren. Zo geeft een Zero Waste Challange inzicht in het afval dat iedere persoon produceert. Tijdens een Zero Waste Challenge daag je medewerkers uit om ook buiten het werk zo min mogelijk producten met verpakkingen te kopen en om plastic afval te minimaliseren. Grote kans dat dit een grote uitdaging is! Door zo veel mogelijk op zoek te gaan naar afvalvrije producten ontstaat bewustwording en een duurzamere mindset onder medewerkers.

Afval scheiden nudging circulair

 

 

 

 

 

 

 

Een Zero Waste Challenge is een voorbeeld van hoe je als organisatie bewustwording vergroten.

Tip 6: Gebruik gemotiveerde medewerkers als hefboom

Beleidsmakers moeten gemotiveerd worden om te veranderen, en zij zullen hierbij een duwtje in de goede richting nodig hebben. Enthousiaste medewerkers kunnen hierin een aanjagende rol hebben. Dit betekent dat geënthousiasmeerde medewerkers zelf ook deelnemen in het creëren van draagvlak. Wanneer dit hefboomeffect optreedt is er sprake van een ‘duurzaamheidscultuur’ binnen de organisatie. Zorg er dan ook voor dat je binnen iedere afdeling een duurzaamheidsambassadeur hebt die anderen motiveert om de waan van de dag betekenisvol in te richten.

Interne stakeholders betrekken bij jouw duurzaamheidsambities? Sustainable Boost!

Wil jij aan de slag met het creëren van een duurzaamheidscultuur binnen jouw organisatie? Dan kunnen wij jou helpen! Met onze interactieve SDG Masterclass laten wij jouw team kennismaken met alle duurzame impactgebieden van de bedrijfsvoering. Ook maken we de koppeling met de 17 SDG’s en zorgen wij ervoor dat jouw medewerkers met concrete handvaten aan de slag kunnen met het verzilveren van duurzaamheidsambities. En dat alles in een high energy en variërend programma. Van instructievideo’s, quizzen en praktijkvoorbeelden tot brainstorm sessies. Mogelijk bij jou op locatie, maar ook online via een digitale groepsmeeting. Benieuwd naar de sustainability boost voor jouw bedrijf? Neem contact met ons op!

Deel dit artikel

Lees meer blogs

13-02-2020

Start jouw fietsplan: zo krijg jij jouw medewerkers met de fiets naar het werk!

Steeds meer organisaties kiezen voor een fietsplan om medewerkers te...
verspillingsvrije week FM Haaglanden
02-09-2024

Hoe FMHaaglanden van de Verspillingsvrije Week een succes maakt

Samen tegen voedselverspilling! Wist je dat we in Nederland een...
03-06-2021

Duurzame bedrijfsvoering: een Whitepaper voor Bedrijven

Heeft jouw bedrijf de SDG’s al ingebed? Aandacht voor duurzaamheid...

Kunnen we je helpen?

Neem telefonisch contact met ons op 085-060 9202 of stuur ons een e-mail. Dan bespreken we meteen alle opties die we voor je hebben.

Super dat je ons hebt gevonden!

We houden je graag op de hoogte van alle duurzame ontwikkelingen. Wil jij dat ook?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en je ontvangt elke maand het laatste nieuws, interviews, tips en meer in je mailbox.