SUB Booster Jan van der Ploeg over de impact van social return

“Integrale samenwerking is noodzakelijk om succesvol te zijn”

 

Met onze SUB Boosters ontketenen we een duurzaamheidsrevolutie in de (facilitaire) bedrijfsvoering in Nederland. Wie zijn deze aanjagers, versnellers en kwartiermakers? We spreken met inkoopadviseur Jan van der Ploeg, verbinder en aanjager social return.

Door Dominique de Groot

 

Scheuren in de muur of zelfs instortingsgevaar: We kennen allemaal wel de schrijnende verhalen van Groningers die de schade aan hun huis laten zien. In Noord-Nederland komen (sinds 1986) geregeld aardbevingen voor als gevolg van gaswinning. Veel huizen in het aardbevingsgebied moeten worden hersteld en – indien mogelijk – aardbevingsproof worden gemaakt. Wie herstelt de schade?

 

Social return in de regio

Jan van der Ploeg werkt in 2016 mee aan een project vanuit de Nationaal Coördinator Groningen, in samenwerking met de arbeidsmarktregio, ondernemers, (lokale) overheden en onderwijs, wat gaat over deze herstelwerkzaamheden. Deze deelnemers willen graag dat regionale bedrijven de werkzaamheden oppakken en in een banenplan wordt sterk ingezet op social return. “Hoe kunnen we mensen die op de bank zitten en een afstand hebben tot de arbeidsmarkt aan het werk helpen?”, beschrijft Jan, toen inkoopadviseur bij het deelplan Social return en inkoop. In Groningen is de werkloosheid (op dat moment) hoog en zijn er een groot aantal mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

 

 

Het project gaat van start. Aan bedrijven wordt gevraagd wat voor soort werknemers ze nodig hebben om de herstelwerkzaamheden uit te voeren en of ze open staan voor social return. “We werkten samen met het UWV, opleidingsinstituten en de regio om het te faciliteren”, vertelt Jan. Het project is inmiddels ten einde, maar de samenwerking borduurt nog altijd voort. “De doelstelling was om binnen 4 jaar 1000 mensen aan een baan te helpen, binnen 3 jaar was het georganiseerd.”

 

Tijdens een bijeenkomst van het 1000-banenplan (met Jan in het midden). “Een mooi voorbeeld hoe verschillende stakeholders samen maatschappelijke vraagstukken oplossen.”

 

Verbinden om samen te werken

Ruim 20 jaar is Jan werkzaam in het inkoopvakgebied, waarvan 8,5 jaar als zelfstandig ondernemer onder de naam JvdP Procurement Consultancy. Zowel op operationeel, tactisch en strategisch niveau voelt hij zich als een vis in het water. Hij noemt zichzelf een generalist – die van alles een beetje af weet – en focust zich voornamelijk op verbindingen leggen met andere mensen om zo samen verbeteringen door te voeren voor inkoop en de maatschappij.

Voorgaande jaren werkte Jan voor diverse opdrachtgevers zoals Achmea, VU Medisch Centrum en gemeente Rotterdam. Op dit moment is hij Senior inkoopadviseur bij Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Daar is hij SPOC – Single Point of Contact – voor het COVID-19 vaccinatieprogramma. “Daarnaast kijk ik samen met de duurzaamheidscoördinator hoe we social return zo goed mogelijk kunnen organiseren. Hoe we bijvoorbeeld sociaal ondernemingen uit de regio opdrachten kunnen verstrekken en hoe we het MVO-beleid binnen het RIVM op een hoger plan kunnen tillen.”

 

 

Samen kom je 3 stappen vooruit

Als je goed naar het verhaal van Jan luistert, dan heeft hij altijd oog voor het welzijn van andere mensen. “Ik vind dat iedereen een sociaal leven moet kunnen leiden. Mijn drijfveer komt misschien wel voort uit mijn jeugd: thuis hadden we het niet altijd makkelijk en moesten we elk dubbeltje omdraaien.” In zijn loopbaan ontdekt hij gaandeweg hoe je met inkoop impact kunt maken. “Ik ben dan geen sociale onderneming, maar ik kan ze wel helpen door opdrachten te verstrekken. De rol van inkoper is de afgelopen 20 jaar behoorlijk geëvolueerd.”

Jan ziet bij aanbestedingen dat de eindgebruiker – de mens – nog wel eens vergeten wordt. “Ik heb de indruk dat meer gekeken wordt naar organisatiedoelstellingen die een link hebben met de burger dan naar de eindklant, de burger, zelf.” Hij blik terug op een aanbesteding over huishoudelijke hulp waar veel sociale aspecten over het hoofd werden gezien. “Een huishoudelijke hulp komt bij de klant thuis en weet wat die klant beleeft. Als opdrachtnemer kun je veel meer betekenen door vooraf informatie te verzamelen, in gesprek te gaan en de burger bij het proces te betrekken.”

 

 

De Zwolse Ploeg

Zes jaar geleden startte Jan een inkoop-community. De Zwolse Ploeg, een kleine groep professionals uit het hele land, komt een paar keer per jaar samen om maatschappelijke thema’s te bespreken en elkaar te informeren. Waarom is ‘verbinding’ zo’n belangrijke rode draad in Jan zijn verhaal? “Social return, SDG’s, duurzaamheid: in veel organisaties is het nog steeds nice to have. Door de oorlog in Oekraïne en de energiecrisis zal dit meer naar de achtergrond verschuiven en het financiële aspect belangrijker worden.” Door verbinding met elkaar te zoeken in collectieven kun je beter uitdragen wat je samen kunt realiseren, vindt hij. “Met gelijkgezinden kun je voortgang maken en anderen inspireren. Vandaar dat ik me graag bij SUB Sustainable Boost aansluit en een bijdrage wil leveren met mijn kennis, expertise en sociale betrokkenheid.”

 

Toekomstwens

Een blik werpen in de glazenbol; dat vindt Jan lastig. Liever formuleert hij een toekomstwens. “Ik wens dat we over 10 jaar in een wereld leven waarin we met respect en begrip naar elkaar luisteren, met elkaar in harmonie samenleven en de natuur en fauna om ons heen goed beschermen. We zijn maar kort op deze aarde en laten we iedereen in de gelegenheid stellen om hier zo lang mogelijk van te genieten.”

Deel dit artikel

Lees meer blogs

20-12-2022

Maak je klaar voor CSRD

Het lijkt allemaal nog ver weg: de invoering van de...
11-02-2021

Principe 9: Monitor en evalueer de resultaten

De transitie naar een duurzame bedrijfsvoering vraagt om verandering, inspanning...
03-03-2022

Derek Groot helpt bedrijven met CO2-footprint verkleinen

“Return on investment is veel aantrekkelijker geworden. Wij zien juist:...

Kunnen we je helpen?

Neem telefonisch contact met ons op 085-060 9202 of stuur ons een e-mail. Dan bespreken we meteen alle opties die we voor je hebben.

Super dat je ons hebt gevonden!

We houden je graag op de hoogte van alle duurzame ontwikkelingen. Wil jij dat ook?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en je ontvangt elke maand het laatste nieuws, interviews, tips en meer in je mailbox.