“In mijn ideale wereld zijn we veel meer bezig met onze naasten”
Samen met onze SUB-Boosters ontketenen we een duurzaamheidsrevolutie binnen organisaties in Nederland. Wie zijn deze aanjagers, versnellers en kwartiermakers? We spreken met veelzijdige ondernemer, productontwikkelaar en duurzame doener Michiel Ummels.
Meer compassie
‘In welke wereld gaat mijn lieverd terecht komen?’, vraagt Michiel Ummels zich af als zijn zoon twee jaar wordt. Op basis van ons gedrag niet zo heel aangenaam, concludeert hij al snel. Na een aantal gebeurtenissen die samenlopen, gaat bij Michiel de knop om: Duurzaamheid wordt een belangrijk onderdeel van zijn leven. Hij komt in Amsterdam in actie voor kinderen die zonder ontbijt naar school gaan, coördineert acties zoals veldprikken en zet zich in voor lokale ondernemers. “In mijn ideale wereld zijn we veel meer bezig met onze naasten. Dat we bijvoorbeeld een buurtgroepsapp maken en als ik naar de fruittuinen in Amsterdam-West fiets, een berichtje stuur met de vraag of iemand nog wat nodig heeft.”
Social Monsters
Zakelijk komt de omslag later. We gaan even terug in de tijd naar 1994. Michiel studeert Facility Management en later behaalt hij zijn Master of Science voor Bedrijfskunde – met afstudeerrichting mkb (2001). Na zijn studies belandt hij in de financiële dienstverlening en gaat hij werken bij diverse verzekeraars als productmanager. “Een leuke baan, maar ik merkte dat ik producten aan het ontwikkelen was die ik zelf nooit zou kopen. Toen dacht ik: Hier wil ik me niet de rest van mijn leven druk over maken.” In de periode die volgt, zoekt hij voor zichzelf uit wat dan wel past. Ondernemen blijkt voor hem de perfecte match. Na het succesvol opbouwen van een recruitmentbureau, zet hij samen met een compagnon, die dan al Blauwe Monsters bestiert, marketingbureau Social Monsters op.
“Destijds waren we voornamelijk gespecialiseerd in socialmediacampagnes en lag de nadruk op het succesvol inzetten van de socials, nu ligt het op sociaal en duurzaam.
We ontwikkelen alleen nog maar campagnes voor organisaties die bijdragen aan een betere wereld.” Eén van zijn opdrachtgevers is een bedrijf die e-brommers en e-bikes maakt. “Daarnaast span(de) ik me op interim basis in bij Plan International Nederland; een organisatie die opkomt voor de rechten van jonge meisjes over de hele wereld. Vanuit hun kantoor in Amsterdam begeleiden ze alle programma’s in het buitenland zo goed mogelijk.”
Employee Branding & Recruitment
Binnen Plan International vervult Michiel openstaande functies en optimaliseert hij recruitment processen en het herontwikkelen van het Employee Branding. “Het werkgeversmerk wat je naar buiten toe uitstraalt moet kloppen bij hoe de organisatie in elkaar zit. Dat er gecommuniceerd wordt vanuit de purpose en welke waarden daar het beste bij passen. Vervolgens vertalen we dat in concrete middelen zoals vacatureteksten en socialmediaberichten.” Een job die hem op het lijf is geschreven. “Ik ben heel blij met deze klus, want zo kan ik mijn expertises recruitment en marketing combineren.”
WaardeBuro
Ondertussen staat een nieuw bedrijfsconcept klaar voor lancering: Het WaardeBuro. Het Waardeburo richt zich op bedrijven (mkb tussen 25 en 250 medewerkers) die advies inwinnen over duurzaamheid, een nieuw product en duurzamer willen ontwikkelen of hulp nodig hebben bij (duurzame) marketing. “Hier komt het voor mij allemaal samen”, licht Michiel toe. “Dat is ook de reden waarom ik bij SUB heb aangeklopt. Ik zou het mooi vinden om jullie platform en de tools Barometer, Dashboard en Footprint hiervoor in te zetten. Het ligt in lijn met de manier waarop ik te werk ga. Zo kan ik klanten inzicht geven in de huidige stand van zaken en kunnen we samen vanaf daar stappen zetten om duurzaamheid echt te vergroten.”