Het loont om te werken met duurzaamheidsthema’s. Hoe zit dat precies? De belangrijkste voordelen hebben we voor je op een rij gezet.
1. Focus en richting
Duurzaamheid is een veelomvattend begrip. Daarmee kun je alle kanten op, maar dat kan ook overweldigend zijn. Waar begin je? Door te werken met duurzaamheidsthema’s creëer je focus. Hier kun je vervolgens doelen aan koppelen om je duurzame ambities te realiseren. Denk aan; verduurzamen van het wagenpark, duurzame energie, afvalmanagement en gezondheid.
2. Creëer draagvlak bij stakeholders
Duurzaamheidsthema’s kunnen jouw organisatie helpen om beter in contact te komen met belanghebbenden, zoals medewerkers, klanten, investeerders en gemeenschappen. Een thema spreekt vaak meer tot de verbeelding. Door stakeholders bij je plannen te betrekken, vergroot je het vertrouwen en loyaliteit van deze groep.
3. Aantrekkelijke werkgeverschap
Voor veel jongere werknemers en werkzoekenden is duurzaamheid een belangrijke voorwaarde om bij een organisatie te werken en draagt het bij aan hun werkgeluk. Het opnemen van duurzaamheidsthema’s in het beleid kan helpen bij het aantrekken en behouden van getalenteerde en gemotiveerde medewerkers. Denk hierbij aan thema’s zoals klimaatactie, maar ook sociaal werkgeverschap en inclusiviteit en diversiteit.
4. Klimaatadaptie
Duurzaamheidsthema’s kunnen helpen bij het identificeren en beheren van risico’s op de lange termijn. Je kunt inspelen op het verminderen van potentiële schade aan de reputatie, bedrijfscontinuïteit en financiële prestaties van de organisatie. Door bijvoorbeeld milieurisico’s of schaarste van natuurlijke hulpbronnen in kaar te brengen, stel je jouw organisatie in staat om oplossingen te verzinnen en veerkrachtig te worden.
5. Innovatie en creativiteit
Duurzaamheid stimuleert innovatie en creativiteit. Duurzame doelen en uitdagingen vereisen vaak nieuwe benaderingen, technologieën en oplossingen. Dit kan leiden tot de ontwikkeling van innovatieve producten of processen die waarde toevoegen aan de organisatie. Je kunt hiermee ook je concurrentievermogen vergroten.
Van duurzaamheidsthema naar concrete doelen
Door je ambities te kaderen in thema’s, kun je makkelijker doelen stellen. Concrete doelen (KPI’s) helpen je bij het realiseren van je ambities.
Organisaties die de wereld een beetje mooier maken zijn voorlopers, inspireren en zijn aantrekkelijke werkgevers. Duurzaamheid is alleen niet iets wat je erbij doet. Als organisaties vertellen over hun bijdrage aan duurzaamheid is dit meestal vanuit losse initiatieven. Dat is zonde, want om te versnellen is het vormgeven van een duidelijke strategische duurzaamheidskoers van groot belang.
SUB | Sustainable Boost begeleidt organisaties naar een duurzame, betekenisvolle bedrijfsvoering. Op pragmatische wijze vertalen we de verwachtingen en belangen van jouw stakeholders naar gekwantificeerde duurzaamheidsambities- en prestaties. Dat doen we in 3 stappen – met als einddoel – dat je na het traject zelfstandig doorontwikkelt. Lees meer >