De klok tikt: Tijd voor toekomstbestendig ondernemen

Heb je er wel eens bij stilgestaan hoe jouw bedrijf/organisatie eruit ziet over 20 jaar? Nu schieten er waarschijnlijk cijfers door je hoofd, omzet, winst en hoeveelheid personeel. Heb je er weleens bij stilgestaan dat niet alleen jouw bedrijf verandert in die 20 jaar, maar dat ook de omgeving van jouw bedrijf/organisatie gaat veranderen? Je kunt hierop inspelen of je kunt deze omgeving mee veranderen (op een positieve manier uiteraard) en zo een nog betere positie in de markt verwerven en behouden.

 

Onze aarde verandert namelijk in rap tempo, onderzoeken wijzen uit dat de opwarming van de aarde nog sneller gaat dan verwacht. Binnen 5 jaar kan er al een jaar zijn waarin we gemiddeld meer dan 1,5 graad zijn opgewarmd. Dat heeft grote gevolgen voor ons leef- en werkklimaat. Om hier wat aan te veranderen zullen we nu keuzes moeten maken. Zowel op persoonlijk als op zakelijk gebied.

 

Keuzestress?

Keuzes voor grondstoffen, mobiliteit, voeding, personeel, huisvesting, noem maar op. Elke dag worden er direct of indirect keuzes gemaakt. Denk aan kleine dingen zoals de verwarming die altijd op 21 staat, maar ook grote keuzes, zoals het pand waar jouw organisatie zich in bevindt of aanbestedingen die gedaan worden. Elke keuze kan duurzaam zijn, met oog op het klimaat, de mensen en opbrengsten.

Stel dat je geen duurzame keuzes maakt, wat heeft dit voor gevolgen?

Naast het feit dat het desastreus kan zijn voor het leven op aarde, kun je er vanuit gaan dat je al op korte termijn klanten zult verliezen, minder omzet maakt dan je duurzamere concurrenten en dat je op langere termijn achter de feiten aanloopt en daardoor hogere kosten zult moeten maken om  bij te benen. Het wordt moeilijker om werknemers te werven omdat ze bij bedrijven gaan werken waar wel zichtbaar wordt gewerkt aan een duurzame toekomst.

In een onlangs verschenen onderzoek van Oracle is namelijk gebleken dat 69 % van de ondervraagden zijn of haar huidige werkgever zou verlaten voor een werkgever die duurzaamheid serieuzer neemt. Wat ook naar voren kwam, was dat 87% van de deelnemers aangaf dat ze meer geld wilden besteden bij bedrijven die zich bezighielden met duurzaamheid die hun voortgang kunnen aantonen. Ook de investeringsbereidheid en de bereidheid om bij een dergelijk bedrijf te werken, lag boven de 80%.

 

Verduurzamen is geen Unique Selling Point meer, maar noodzakelijk

Kortom, velen zijn het zat om geen actie te zien bij bedrijven en de overheid.  Na een twee jaar durende corona pandemie zijn ze bereid om zelf te veranderen en stappen te ondernemen. De huidige ontwikkelingen rondom het klimaat, zorgen ervoor dat deze gevoelens alleen maar sterker zijn geworden. Als bedrijf of organisatie is het dus belangrijk om NU aan de slag te gaan met duurzaamheid.

 

We willen wel, maar…

Gelukkig geven bedrijven en organisaties aan dat ze hiermee aan de slag willen. Alleen geeft 91% daarvan aan dat ze voor grote uitdagingen staan. Het rapporteren van duurzaamheidsambities (wat, waar en hoe?) en de tijd die daarmee gemoeid gaat, zijn de meest genoemde uitdagingen. Een gebrek aan richtlijnen is een groot probleem. Vanuit de EU is inmiddels wel de CSRD (Corporate Sustainablity Reporting Directive) in het leven geroepen, wat bedrijven verplicht om samen met hun financiële jaarverslag ook een maatschappelijke verantwoording af te leggen. Maar veel bedrijven weten vaak niet waar ze moeten beginnen.

 

De tijd dringt

De noodzaak om te verduurzamen en om dit te rapporteren wordt ook gepusht vanuit de overheid. De Europese Unie heeft al besloten dat grote bedrijven vanaf 2023 moeten gaan rapporteren over hun duurzame bedrijfsvoering. Voor andere bedrijven wordt dit vanaf 2024 verlangd. Kortom, bedrijven zullen nu moeten starten met het opstellen van een duurzaamheidsbeleid, anders valt er straks niks te rapporteren.

 

Mogelijkheden en oplossingen

Gelukkig is het nog niet te laat en kun je nu meteen de koe bij de horens vatten. Sta jij  voor deze uitdagingen en weet je niet goed waar je moet beginnen met het toekomstbestendig maken van jouw bedrijf? Of merk je dat je veel doet op duurzaamheidsgebied, maar dat het voelt als los zand?

SUB Sustainable Boost heeft alle mogelijkheden om jouw organisatie op weg te helpen en te begeleiden in het proces van verduurzaming. Met de handige tools kun je een nulmeting doen om te kijken waar je nu staat en met het dashboard volg je jouw voortgang nauwkeurig waarmee je kunt communiceren naar jouw interne en externe stakeholders.

Plan vrijblijvend een gesprek in met een van onze experts >

Deel dit artikel

Lees meer blogs

06-06-2023

De 5 voordelen van duurzaamheidsthema’s

Het loont om te werken met duurzaamheidsthema’s. Hoe zit dat...
03-12-2020

Principe 6: Zoek de dialoog met stakeholders

Steeds meer organisaties (h)erkennen dat zij kunnen profiteren van de...
01-08-2019

SDG 16: Vrede, justitie en sterke publieke diensten

Sustainable Development Goal 16 (SDG 16) is opgesteld om geweld...

Kunnen we je helpen?

Neem telefonisch contact met ons op 085-060 9202 of stuur ons een e-mail. Dan bespreken we meteen alle opties die we voor je hebben.

Super dat je ons hebt gevonden!

We houden je graag op de hoogte van alle duurzame ontwikkelingen. Wil jij dat ook?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en je ontvangt elke maand het laatste nieuws, interviews, tips en meer in je mailbox.