Racktime streeft naar een CO2-neutrale onderneming

Racktime Benelux heeft maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel staan. Het bedrijf zet zich actief in voor het milieu én de maatschappij. Toch staat dit beeld nog niet bij iedereen, binnen en buiten de organisatie, scherp op het netvlies. In dit interview met Marlon Broekman, Facilitair Manager, lees je meer over het begeleidingstraject van SUB en de tool SUB-Barometer.

 

Marlon Broekman, Facilitair Manager

Over Racktime

Racktime is een full service Fieldmarketing en Sales bureau dat zich focust op een optimale merkbeleving en het vergroten van marktaandeel en mindshare binnen de retail door Customer Excellence. Je kunt Racktime bellen voor het trainen van 7000 verkopers tot het op- en afbouwen van evenementen. Merken zoals Red Bull, Sony en Nespresso behoren tot hun klantportfolio.

 

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is een belangrijk onderdeel van het bedrijf. “In het verleden hebben we best wat zaken ondernomen zonder echt te beseffen dat die onder MVO vielen. Dat deden we ‘gewoon’ omdat wij het belangrijk vinden om bij te dragen aan de maatschappij”, legt Marlon uit, Facilitair Manager bij Racktime. Het bedrijf heeft bijvoorbeeld een ecologisch en isolerende daktuin, biedt plaats aan mindervaliden en ondersteunt goede doelen. “Nu hebben we de kans aangegrepen om al onze initiatieven in een programma te gieten en daar nog bewuster mee om te gaan. Daarmee kunnen we ons goed profileren en laten zien dat wij dit belangrijk vinden, zowel richting medewerkers als naar klanten.”

 

Partnership is geboren

Marlon doelt hiermee op de SUB Barometer en het begeleidingstraject. In de online tool breng je het duurzaamheidsprofiel van je organisatie in kaart en verwerk je concrete maatregelen – die daaruit voortvloeien – in een actieplan. “Wij hadden de behoefte om het onderwerp MVO verder te professionaliseren in de organisatie. De digitale tools die SUB heeft ontwikkeld, sloten perfect aan.” Het partnership strekt zich verder uit wanneer SUB samen met Racktime, Specialist in Websites en Breedweer een subsidieaanvraag indient bij MKB!dee en deze gegund krijgt. Met de subsidie wordt in 2022 een online kennis- en ontwikkelplatform opgezet wat mkb-bedrijven gaat helpen met verduurzamen.

 

De Barometer sessies

In totaal volgen Marlon en haar collega’s 3 werksessies. Ze nodigt mensen van verschillende afdelingen uit zodat de organisatie goed vertegenwoordigd is. “De eerste twee sessies waren een soort nulmeting. Waar staan we en waar willen we naartoe? We werden vooraf gewaarschuwd dat het nog best eens taaie kost kon zijn. En ja, dat was het ook, maar de manier waarop Babs en Jeroen de sessies begeleidden, zorgde voor een goede balans”, beschrijft Marlon. “Het is natuurlijk een heel groot onderwerp, door het in kleinere brokken te verdelen wordt het behapbaarder voor een organisatie om ermee aan de slag te gaan.”

 

 

Sustainable Development Goals (SDG)

In de laatste sessie werden de resultaten opgehaald en prioriteiten bepaald. Welke SDG’s zijn belangrijk en waar ligt de focus? “Dit vond ik de leukste sessie. Onze organisatie is best resultaatgericht en in de voorgaande sessies waren we vooral bezig met voorbereidend werk. Het werd concreet, we brachten focus aan en we hadden een kapstok om ons beleid en doelen aan te hangen.”

Racktime kiest voor 5 focus SDG’s die het dichtst bij de organisatie staan en waar zij denken de meeste impact te kunnen maken. “Op de eerste plaats staat goede gezondheid en welzijn (SDG 3): Als onze eigen mensen zich niet gezond of prettig voelen, dan kunnen we het al helemaal niet extern doorgeven. Eerlijk werk (SDG 8) vonden we ook belangrijk. Zo werken we veel samen met onderwijsinstellingen om jong talent te begeleiden en werkervaring te bieden.”

 

CO2-neutraal ondernemen

Het hoofddoel wat Racktime nastreeft, is volledig CO2-neutraal ondernemen. De komende periode gaan ze aan de slag met het verduurzamen van het wagenpark, de inrichting van logistieke processen en er wordt gekeken naar hoe je als medewerker – individu – kunt bijdragen aan het verkleinen van de CO2-footprint. “Ik merk dat de jongere generatie meer bezig is met dit onderwerp. Initiatieven vanuit de organisatie worden vaak enthousiast ontvangen. Het lijkt mij mooi als medewerkers uiteindelijk zelf met acties en ideeën komen waar wij nog niet aan gedacht hebben.”

 

Zonnepanelen op het dak van het hoofdkantoor van Racktime

 

Inzichten en een actieplan

De hamvraag is natuurlijk: Wat heeft het traject Racktime opgeleverd? “Met de SUB Barometer kwamen we tot de conclusie dat we echt veel doen op het gebied van MVO, maar we lieten het nog te weinig zien binnen en buiten de organisatie. Daarnaast heeft het ons inzichten opgeleverd waar we nog kunnen verbeteren en dat geprioriteerd in een compleet actieplan.”

 

De samenwerking

Het contact met Babs en Jeroen, co-founders van SUB, heeft Marlon als prettig ervaren. “Door de duidelijke communicatie vooraf, kon ik de verwachtingen managen en goed communiceren naar de werkgroep. De afspraken waren helder en vervolgafspraken over de uitwerking werden nageleefd. Heel prettig.” Het traject heeft bij Marlon ook persoonlijk verandering teweeg gebracht. “Het heeft mijn bewustwording vergroot. Je kijkt toch weer even met frisse energie naar de dagelijkse zaken zowel op het werk als privé.”

Deel dit artikel

Lees meer blogs

09-03-2020

Een toekomstproof duurzaamheidsbeleid in 4 stappen

In een duurzaamheidsbeleid beschrijft jouw organisatie doelen rondom het verduurzamen...
16-07-2019

SDG 13: Klimaatactie

Sustainable Development Goal 13 (SDG 13) “Klimaatactie” is opgesteld om...
22-08-2023

Linda Smit gelooft in de verbindende kracht van de SDG’s

“Ik ben een echte noorderling; ik houd van ijs en...

Kunnen we je helpen?

Neem telefonisch contact met ons op 085-060 9202 of stuur ons een e-mail. Dan bespreken we meteen alle opties die we voor je hebben.

Super dat je ons hebt gevonden!

We houden je graag op de hoogte van alle duurzame ontwikkelingen. Wil jij dat ook?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en je ontvangt elke maand het laatste nieuws, interviews, tips en meer in je mailbox.