Wat is het belang van het toepassen van SDG’s in jouw bedrijfsvoering?
Het is je waarschijnlijk niet ontgaan. Veel organisaties besteden steeds meer aandacht aan de Sustainable Development Goals (SDG’s). De SDG’s zijn 17 duurzame ontwikkelingsdoelen opgesteld door de VN. Ze moeten een einde maken aan armoede, ongelijkheid en klimaatverandering. Wat is het belang voor jouw organisatie om aan de slag te gaan met de duurzame ontwikkelingsdoelen? Wij leggen het je uit in deze blog!
SDG’s en marketing
SDG’s zijn dé nieuwe taal in het communiceren over duurzame resultaten. Ze worden tegenwoordig in het beleid van instanties als scholen en gemeentes opgenomen, waardoor de naamsbekendheid mondiaal steeds meer toeneemt. Het is dan ook niet raar dat 71% van de bedrijven in Nederland van plan is aan de slag te gaan met SDG’s en dat veel corporate organisaties SDG’s verwerken in duurzame jaarverslagen. Maar waarom eigenlijk? Door te communiceren over SDG’s toont jouw organisatie aan maatschappelijk verantwoord vooruitstrevend te zijn. Ook toont SDG-communicatie aan dat jouw organisatie zich bezig houdt met de wereld van morgen. De onderstaande feiten benadrukken het belang om SDG’s op te nemen:
- Duurzaamheid en MVO maken klanten loyaler. Het effect van DOING GOOD van innovatieve organisaties is een 12% hogere klant loyaliteit.
- In 2020 bestaat de helft van de bevolking uit millenials. 44% van de millenials wil niet werken voor een organisatie met een slechte MVO reputatie.
- Betekenisvolle bedrijven presteren gemiddeld 133% beter dan de markt.
- Uit onderzoek onder meer dan 10.000 consumenten blijkt dat 91% bij vergelijkbare prijs en kwaliteit switcht naar een betekenisvolle ondernemer.
- Uit onderzoek blijkt dat 66%van de jongeren hun keuze voor een werkgever voor een groot deel baseren op diens betekenisgeving!
Kansrijk aanbesteden
Naast de bovenstaande kansen kiezen organisaties er ook voor om SDG’s toe te passen om te voldoen aan (toekomstige) wetgeving. In steeds meer aanbestedingsaanvragen worden eisen gesteld om als aanbestedende partij invulling te kunnen geven aan één of meerdere Sustainable Development Goals. Door SDG’s binnen jouw organisatie toe te passen en jouw externe communicatie op het gebied van SDG’s op orde te hebben kun je als aanbestedende partij profiteren van een extra concurrentie voordeel.
Aan de slag met een duurzame bedrijfsvoering
Ben jij overtuigd om net als vele andere organisaties aan de slag te gaan met het toepassen van de 17 SDG’s, maar weet je nog niet waar te beginnen? Dan helpen wij je graag verder! Met meer dan 20 jaar ervaring combineren wij facilitaire en inkoopvraagstukken bij onze klanten met thema’s als MVO, circulariteit, sociale innovatie en invulling van de SDG’s. SUB heeft zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven ruime ervaring opgedaan met het begeleiden van inkoop en aanbestedingstrajecten, veranderingstrajecten en ontwikkelen van een duurzame bedrijfsvoering. Ook is SUB gelieerd aan Social Enterprise organisaties en bekend met de mogelijkheden die de Aanbestedingswet biedt om anders (sociaal) in te kopen. Dit maakt dat wij de vertaalslag kunnen maken van inkoopbehoeften naar tenderstrategie en het realiseren van SDG impact. Schroom niet, vraag een gratis advies gesprek aan. Ervaar de boost van sustainability!