Grote werkgevers – met meer dan 100 werknemers – zijn vanaf 2023 verplicht gegevens te leveren over hun woon-werk en zakelijk verkeer van werknemers, met als doel om in 2030 1 megaton aan CO2-uitstoot te besparen. Dit komt voort uit de nieuwe regelgeving werkgebonden personenmobiliteit. Hiermee wil de overheid duurzame mobiliteit bevorderen en CO2-uitstoot in het verkeer terugdringen.
Meer dan de helft van de kilometers op de weg is werkgerelateerd (vrachtvervoer niet meegerekend). Om CO2-uitstoot te verminderen en de doelstelling van het klimaatakkoord te behalen, richt de overheid zich op ruim 8000 werkgevers. Naast het verduurzamen van het wagenpark, wordt ook van werknemers verwacht op een duurzame manier te reizen of te werken.
Mobiliteitsgedrag wordt gezien als een belangrijke sleutel tot CO2-reductie. Regelgeving is nodig omdat acties op vrijwillige basis onvoldoende effect hebben (bron: rapport IAK). Het doel is 1 megaton CO2-winst in 2030 en per 2050 de uitstoot volledig terug te brengen naar nul.
Concrete afspraken
Samen met diverse organisaties zoals VNO-NCW is de norm concreet gemaakt. Zij hebben zich hard gemaakt voor twee zaken:
- De registratiewijze moet niet te veel extra werk opleveren en aansluiten bij de bestaande administratie van bedrijven en organisaties. Zo hoeven werkgevers niet zelf de CO2-uitstoot bij te houden of te berekenen.
- Privacy van werknemers moet gewaarborgd zijn. Organisaties rapporteren alleen over de totalen.
Digitaal rapporteren
Het is de bedoeling dat je het rapport indient via een digitaal platform wat de overheid faciliteert. Na vier jaar wordt de regeling en het effect ervan geëvalueerd. Is je organisatie goed op koers en voer je actief beleid op duurzame mobiliteit, dan blijft het bij rapporteren. Lukt dat niet, dan krijg je een verplichting om slimmer en zuiniger te reizen.
Er wordt eerst uitgegaan van een collectief plafond, dus zonder verplichte individuele norm. Blijkt uit de aangeleverde gegevens dat de CO2-uitstoot onvoldoende afneemt, dan komt volgens staatssecretaris Heijnen de individuele norm er alsnog. Details over de maximumnorm en duurzame verplichtingen, zijn nog onduidelijk. De regels worden opgenomen in hoofdstuk 18 van het Besluit activiteiten leefomgeving.
Stand van zaken in de politiek
De nieuwe regelgeving gaat naar verwachting op 1 juli 2023 in. In eerste instantie zou de norm werkgebonden personenmobiliteit begin 2022 ingaan, maar door COVID-19 en de langdurende kabinetsformatie werd deze een jaar uitgesteld. De plannen zijn echter wel zo concreet dat het verstandig is je hier nu al op voor te bereiden. Op 19 april 2022 heeft staatssecretaris Heijnen de regelgeving naar de Eerste en Tweede Kamer gestuurd.
Duurzaamheidsscan
Benieuwd hoe duurzaam jouw bedrijfsvoering is?
Doe de gratis nulmeting!