Wilfred Schipperen zet zich in voor dak- en thuislozen

“Ik geloof dat als je wijsheden met elkaar verbindt, er iets heel moois uitkomt”

 

Met onze SUB Boosters ontketenen we een duurzaamheidsrevolutie in de (facilitaire) bedrijfsvoering in Nederland. Wie zijn deze aanjagers, versnellers en kwartiermakers? We spreken met de Bredase ondernemer Wilfred Schipperen, verbinder, mensenmens en strategisch beleidsmaker.

Door Dominique de Groot

 

Focus op gezondheidszorg

Wie ondernemer Wilfred Schipperen spreekt, zal al snel de indruk krijgen dat hij een bezige bij is. Andere mensen helpen en ondersteunen: Daar krijgt hij energie van. KonRada Facilities richtte hij 12,5 jaar geleden op en sindsdien werkt hij in opdracht voor diverse (zorg)organisaties zoals Erasmus MC, Argos Zorggroep en Maastricht UMC+. Op dit moment is hij Hoofd Facilitaire Dienst bij SMO Breda, een organisatie met meerdere activiteitenlocaties en woonvoorzieningen voor mensen die dak- en/of thuisloos zijn.

Een drukke baan waarin hij naast de dagelijkse operationele zaken verantwoordelijk is voor de sociale cohesie onderling, nieuwbouw- en renovatieprojecten. Wanneer we hem vragen waarom hij zo gepassioneerd is over zijn werk zegt hij: “Bij SMO Breda werd ik in zo’n warm bad ontvangen. Ik zag een heel betrokken groep mensen die een aantal struggles hadden vanwege de snelgroeiende organisatie. Door ze te helpen en te ondersteunen, krijg ik weer energie.”

 

 

De witte tornado

SMO Breda heeft drie woonlocaties en een ontmoetingscentrum in een oude snoepjesfabriek. Naast nieuwbouwplannen voor één woonlocatie, is het team op zoek naar een nieuw adres voor het ontmoetingscentrum. “Daarin spelen veel elementen een rol zoals leren en programmatisch aanbod: Hoe stimuleren we mensen bijvoorbeeld naar werk en hoe zou dan het nieuwe pand eruit moeten zien?” Sinds maart 2020 valt Safegroup in Breda ook onder de vleugels van de organisatie. “Het pand dat we na het faillissement van Stichting Juzt overnamen had veel achterstallig onderhoud; geen fijne omgeving voor de vrouwen die daar werden opgevangen. We hebben daarom renovatieplannen naar voren getrokken en middelen vrijgemaakt om het pand op te knappen.” Allerlei mensen vanuit de organisatie, ook wel de witte tornado genoemd, zijn al gestart met klussen. “Dat geeft een boost aan de mensen onder elkaar.”

 

Strategisch beleid

Eén van zijn specialismes is het vormen van strategisch beleid. Wilfred analyseert diverse organisaties en verschaft inzicht in wat er op tactisch en operationeel niveau gebeurt. “Waar staat een organisatie? Zit er een politiek krachtveld? Wat zijn de werkprocessen en organisatorische kanten?”, somt hij op. “Daarna koppel ik mijn analyse aan een aantal onderwerpen die fungeren als kapstok.” Een strategisch beleid kan organisaties stabiliteit bieden in een tijd waarin veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen. Denk aan wisseling van personeel, maatregelen en wetgeving op het gebied van duurzaamheid.

 

Daarnaast is het belangrijk dat alle betrokken partijen snappen wat er in een organisatie speelt en hoe je daarmee omgaat. “Er wordt steeds meer vanuit een community-gedachte naar processen gekeken zodat deze slimmer en constructiever aangepakt kunnen worden. Dat betekent bijvoorbeeld dat je op een heel andere manier naar aanbestedingen moet kijken en zorgen dat leveranciers – waar je mee samenwerkt – wel bij je passen en dezelfde taal spreken.”

 

 

Duurzaamheid in het DNA

Duurzaamheid leefbaar maken binnen een organisatie: dat is best een uitdaging weet Wilfred uit ervaring. Hij voert hier regelmatig gesprekken over met opdrachtgevers. “Duurzaamheid is een mooi containerbegrip, maar hoe ga je er nou echt mee aan de slag en hoe maak je het werkbaar? Wil het leven onder de mensen, dan moet het ademen en verweven zijn in het DNA.” Hij organiseert kennissessies waarin medewerkers nadenken en discussiëren over diverse thema’s. “We doen weleens een oefening ‘voor en tegen de stelling’. Ben je van nature ergens tegen dan moet je nu argumenten bedenken waarom je voor de stelling bent. Dat levert vaak mooie inzichten op. Soms zit iets zo diepgeworteld in een organisatie dat het moeilijk is te veranderen. Door sessies aan te gaan en gesprekken met elkaar te voeren, komt bovendrijven wat daarvoor nodig is.”

 

Hij blikt terug op een project bij een psychiatrische organisatie in Vught waar hij jaren geleden werkte als projectleider ‘visie op eten & drinken en welzijn’. Een visie was er wel, maar de 500 – 600 medewerkers waren hier weinig bekend mee. “Als een soort ambassadeur ben ik de visie gaan verkondigen. Wat betekent het voor jou als medewerker en voor de bewoners?” Onderweg merkte Wilfred dat welzijn een hele andere lading kreeg. “Eten en drinken is een middel, welzijn gaat over verbinding en wat we doen met elkaar.” Door meer aandacht te schenken aan gevoel en welzijn, werd zelfs bij een aantal cliënten het medicijngebruik verminderd. “In het begin stond daar niet iedereen welwillend tegenover, maar uiteindelijk zagen ze hele mooie resultaten ontstaan.”

 

 

De rol van SUB Booster

Onlangs is Wilfred netwerkpartner en SUB-Booster geworden. Zo’n 10 jaar geleden richtte hij samen met Babs Mammen – van der Zon (co-founder van SUB) FM2Share op: een netwerk van bevlogen zzp-ers die hun krachten bundelden om gezamenlijk opdrachten aan te vliegen. FM2Share bestaat inmiddels niet meer, via SUB zetten ze hun nieuwe samenwerking door. “Ik geloof dat als je wijsheden met elkaar verbindt, er iets heel moois uitkomt.”

 

Kennis delen

Voor de toekomst heeft Wilfred een hoop nieuwe plannen op stapel. Nu hij zijn MSC opleiding aan de universiteit van Liverpool heeft afgerond in Sustainability and Realstate, werkt hij samen met oud-studiegenoten aan een nieuw bedrijfsconcept. Het bedrijf wat ze samen hebben opgericht heet Sinnesera ‘Service Solution’. “Alle kennis en know-how die we hebben, zetten we om in producten en methodieken. Mijn rol is het opbouwen van een ecosysteem, het netwerk, en daar zoeken we partners voor. De community die SUB bouwt is heel sterk en daarom denk ik dat onze samenwerking voor beide partijen een mooie toegevoegde waarde kan zijn.”

Deel dit artikel

Lees meer blogs

03-06-2022

De klok tikt: Tijd voor toekomstbestendig ondernemen

Heb je er wel eens bij stilgestaan hoe jouw bedrijf/organisatie...
05-06-2023

Een duurzaam beleid voor HAS green academy

“We proberen goed te luisteren naar al onze stakeholders. Zo...
19-11-2020

Principe 2: Bepaal jouw duurzaamheidsambities

Het bepalen en in kaart brengen van de duurzaamheidsambities van...

Kunnen we je helpen?

Neem telefonisch contact met ons op 085-060 9202 of stuur ons een e-mail. Dan bespreken we meteen alle opties die we voor je hebben.

Super dat je ons hebt gevonden!

We houden je graag op de hoogte van alle duurzame ontwikkelingen. Wil jij dat ook?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en je ontvangt elke maand het laatste nieuws, interviews, tips en meer in je mailbox.