Duurzame kickstart van 2020: 4 to do’s

Het nieuwe jaar is van start gegaan. 2020 belooft een jaar te worden met vele duurzame initiatieven; en daar kan jouw organisatie niet in achterblijven! Maar welke stappen moet je ondernemen om succesvol te starten met het verduurzamen van de bedrijfsvoering? In deze blog geven wij jou een duurzame kickstart met 4 to do’s om duurzame resultaten te boeken.

Voel jij je intrinsiek betrokken bij het onderwerp duurzaamheid? Zie jij kansen voor jouw organisatie op duurzame ontwikkelingsdoelen? Wil jij op verjaardagen kunnen vertellen dat je bijgedragen hebt geleverd aan een duurzame boost op je werk? Hecht jij ook waarde aan het mondiaal uitrollen van een Verenigde Naties initiatief, maar je weet nog niet hoe je kunt starten?

Het momentum is daar! Gewoon gaan doen! Van iets kleins naar iets groots! Van overtuiging naar verbinding! Van ideeën naar realisatie!

 

 

Verzilveren duurzaamheidsambities & SDG’s

Als medewerker of manager kun jij in het nieuwe jaar een duurzame kickstart geven. In deze blog leggen wij jou uit hoe je met duurzaamheidsinitiatieven kunt starten en hoe je daarbij de koppeling met de 17 SDG’s kunt maken. Dit is dé nieuwe communicatietaal in duurzame ontwikkeling! Om de eerste stap te zetten naar een duurzame bedrijfsvoering kun je de volgende 4 punten op jouw to do list zetten:

  1. Stel een duurzaam jaarplan op
  2. Plan 4 voortgangsmomenten in
  3. Start een leveranciersdialoog
  4. Verwerk duurzaamheid in jouw externe communicatie

Stel een duurzaam jaarplan op

Een jaarplan opstellen met je team is van grote toegevoegde waarde. Het maakt iedereen bewust over de belangrijkste doelen, welke eigen bijdrage ieder daaraan levert en waarna toegewerkt wordt. Voor input van het jaarplan kun je gebruik maken van de strategische visie, de kernwaarden van je organisatie en de doelstellingen van je organisatie onderdeel. Ook kun je gebruik maken van de wet- en regelgeving die voor jouw organisatie van toepassing is en de langgekoesterde wensen vanuit je team/leveranciers. Mocht je hier niet voldoende aansluiting in vinden voor het benoemen van duurzaamheidsdoelen, dan is het gebruik maken van een duurzame barometer dé uitkomst. Aan de hand van een 75-tal vragen krijg je inzicht in het duurzaamheidsprofiel van je facilitaire bedrijfsvoering. Deze vragen worden in twee plenaire sessies met interne stakeholders doorgenomen. De uitkomst is een gericht plan van aanpak op 13 impactgebieden. De SUB-barometer geeft in tegenstelling tot andere duurzame barometers ook een concrete weergave van bijdragen aan de 17 SDG’s. Door het plan van aanpak te prioriteren en in een tijdsplanning en te koppelen aan actiehouders ontstaat eigenaarschap. Ook is het hierdoor duidelijk wie de verantwoordelijkheid heeft voor de uitvoering.

Plan 4 voortgangsmomenten in

Een gedegen jaarplan is super! Op naar de vertaalslag en de uitvoering ervan. Door vooraf 4 voortgangsmomenten te plannen, verspreid over het jaar, voelt iedereen dat het niet bij een initiatiefmoment is gebleven. Dat van start gegaan kan én moet worden. De actiehouder rapporteert twee weken voor het voortgangsoverleg de voortgang aan de hand van onderstaande kleuren:

  • Groen betekent afgerond;
  • Geel staat voor ongoing, is realiseerbaar en levert geen knelpunten op als het in een ander kwartaal gerealiseerd wordt;
  • Oranje geeft weer dat bijsturing nodig is. De actiehouder benoemt concreet welke ondersteuning noodzakelijk is en presenteert duidelijk de consequenties;
  • Rood betekent te laat. De actiehouder geeft hiervoor een heldere verklaring en in gezamenlijk wordt onderzocht of dit opnieuw gepland wordt, dat het een subdoel wordt van een ander onderdeel of dat het doel is achterhaald.

Voor deze 4 evaluatiemomenten is een vaste agendastructuur en het benoemen van een facilitator raadzaam. Indien wenselijk kan dit gefaciliteerd worden door een duurzaamheids-professional. Al meerdere organisaties hebben hiervoor gekozen om zicht te laten begeleiden door een SUB-booster. Deze boosters hebben dé ervaring om deze cruciale overleggen in juiste banen te begeleiden, de positieve vibe vast te houden met elkaar en de gewenste impact te realiseren.

 

Start een leveranciersdialoog

Om het jaarplan tot uitvoering te brengen zijn zowel interne als externe stakeholders nodig. Door alle interne betrokkenen én gecontracteerde leveranciers van de facilitaire bedrijfsvoering uit te nodigen voor een aantal plenaire sessies, ontstaat cohesie voor realiseren van het gemeenschappelijk doel: de duurzame doelstelling vanuit jouw organisatie!

Door het organiseren van deze leveranciersdialoogsessies wordt gewerkt aan 3 vaardigheden:

  1. Bewustwording over SDG’s vergroten;
  2. Hoe SDG ambities vertalen in concrete maatregelen;
  3. Hoe de bijdragen aan SDG’s (meten en rapporteren) accountable te maken.

Alle stakeholders worden enthousiast, zoeken de aansluiting met andere facilitaire aanbieders, durven vanuit het gezamenlijke belang te denken waarna belangen overstijgend gehandeld kan worden. Kennisdeling en ketensamenwerking komt tot stand om de duurzame doelstelling voor jouw organisatie te kunnen gaan verwezenlijken. Om thinking-out-off-the-box te creëren onder de verschillende stakeholders is het toepassen van verschillende werkvormen van belang alsmede het aanstellen van een moderator. Een SUB-moderator heeft de nodige expertise en vaardigheden hiervoor in huis.

 

Verwerk duurzaamheid in jouw externe communicatie

Om de boost van duurzaamheid te mogen ervaren dien je als organisatie jouw duurzame identiteit, resultaten en doelen mee te nemen in jouw marketing en communicatie. Hierbij spelen voor veel organisaties SDG’s een sleutelrol. SDG’s zijn 17 duurzame ontwikkelingsdoelen opgesteld door de Verenigde Naties. De duurzame ontwikkelingsdoelen zijn dé nieuwe taal in het communiceren over duurzame resulaten en ambities. Bekijk eens de toepassing van SDG’s door organisaties in Nederland, een rapport van PwC.

Je kunt duurzaamheidsambities en het aantal initiatieven dat jouw organisatie neemt op de 17 SDG’s in jouw externe communicatie verwerken door gebruik te maken van een aantal marketing instrumenten:

  1. Sustainable paspoort. Ontwikkel een sustainable paspoort over jouw duurzame kernwaarden, doelen, missie, werkzaamheden en resultaten. Dit is een visueel document wat zich goed leent om gevoel over te brengen naar lezers. Ook draagt een sustainable paspoort bij aan jouw organisatie haar onderscheidend vermogen. Plaats het Sustainable Paspoort als bijlagen op jouw website.
  2. Video’s. Het is bewezen dat een video vele malen beter een boodschap kan overbrengen dan een stuk tekst. Vertel op een persoonlijke manier hoe jouw organisatie bijdraagt aan een betere wereld en plaats deze video op jouw website en sociale media kanalen.
  3. Jaarverslag. Staan jouw organisatie haar duurzame resultaten, ambities en doelen verwerkt in het jaarverslag? Door gebruik te maken van duurzame SDG KPI’s zorg je dat jouw organisatie haar werkzaamheden accountable zijn. Ook kun je naast deze KPI’s gebruik maken van het duurzame jaarplan.

Jouw duurzame kickstart voor 2020

De maximale boost van sustainability ervaren? Met onze pragmatische tools, SUB-boosters en moderators kunnen wij de optimale ondersteuning bieden in het verzilveren van duurzaamheidsambities binnen jouw organisatie. Onze werkwijze biedt jouw organisatie  inzicht, bewustwording en verbinding. Ook voor jouw organisatie is dit mogelijk! Binnen drie maanden realiseren wij met de SUB-barometer jouw duurzaamheidsplan, waarin strategie vertaald wordt in concrete duurzaamheidsmaatregelen, die gekoppeld zijn aan de Sustainable Development Goals (SDG’s).

 

Deel dit artikel

Lees meer blogs

15-03-2022

Maakt de zorg ons beter of juist zieker?

De zorg staat al langere tijd voor grote uitdagingen, maar...
19-11-2020

Principe 2: Bepaal jouw duurzaamheidsambities

Het bepalen en in kaart brengen van de duurzaamheidsambities van...
03-06-2021

Duurzame bedrijfsvoering: een Whitepaper voor Overheden

Heeft jouw overheidsorganisatie de SDG’s al ingebed? De Sustainable Development...

Kunnen we je helpen?

Neem telefonisch contact met ons op 085-060 9202 of stuur ons een e-mail. Dan bespreken we meteen alle opties die we voor je hebben.

Leuk dat je ons hebt gevonden!

We houden je graag op de hoogte van alle duurzame ontwikkelingen. Wil jij dat ook?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en je ontvangt elke maand het laatste nieuws, interviews, tips en meer in je mailbox.