Een duurzaam bedrijf is een aantrekkelijk bedrijf. Dat blijkt uit meerdere onderzoeken onder consumenten, medewerkers en investeerders wereldwijd. Wat is de invloed van duurzaamheid op de reputatie en branding van organisaties? Je leest het in deze blog.
Het speelveld verandert
Duurzaamheid is steeds meer onderwerp van gesprek thuis, op het nieuws, op school en op het werk. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een groeiend aantal consumenten en stakeholders duurzaamheid ook meeneemt in hun aankoopbeslissingen en zakelijke relaties. 66% van de consumenten (wereldwijd) is bereid om meer te betalen voor producten en diensten van bedrijven die zich inzetten voor duurzaamheid. 81% van de consumenten vertrouwt bedrijven meer die zich inspannen voor een betere wereld (Global Corporate Sustainability Report).
Maar ook stakeholders zoals investeerders, belanghebbenden en personeel hechten waarde aan duurzaamheid. 44% van de millennials (geboren tussen 1980 en 1995) wil niet werken voor een organisatie met een slechte MVO reputatie. Uit ander onderzoek, onder Generatie Z (geboren tussen 1996 en 2012), blijkt dat zo’n 89% van de respondenten bereid is om een deel van hun salaris in te leveren om voor een bedrijf te werken dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Meer lezen? Download onze Whitepaper
De positieve effecten van een duurzaam imago
Duurzaamheid heeft dus een aanzienlijke invloed op de reputatie en branding van een bedrijf. Welke positieve effecten zijn dat?
- Positief imago als verantwoordelijke organisatie: Wanneer jouw organisatie verder kijkt dan winstmaximalisatie en zich inzet voor het milieu en het nemen van sociale verantwoordelijkheid, profileer je je als een verantwoordelijke en ethische organisatie. Je bouwt hiermee indirect aan een positieve reputatie en sterk imago.
- Toename van klantloyaliteit: Consumenten zijn bereid om meer te betalen voor producten en diensten van bedrijven die zich inzetten voor duurzaamheid en die een positieve invloed hebben op de maatschappij en het milieu. Dit kan leiden tot een hogere klantloyaliteit en klantenbinding.
- Versterking van relaties met belanghebbenden: Door je actief in te zetten voor duurzaamheid kun je de relatie met belanghebbenden, zoals aandeelhouders, werknemers en leveranciers, versterken. Dit kan leiden tot een hoger vertrouwen en een betere reputatie.
- Onderscheidend vermogen in een competitieve markt: Betekenisvol (duurzaam) ondernemen maakt jouw organisatie onderscheidend en inspirerend. Bedrijven die zich richten op duurzaamheid kunnen hierdoor profiteren van hogere klantloyaliteit en een sterkere relatie met belanghebbenden.
- Positieve publiciteit: Bedrijven die zich actief inzetten voor duurzaamheid ontvangen vaak positieve publiciteit. Meer (naams)bekendheid kun je krijgen door duurzame initiatieven te promoten. Daarentegen kan een gebrek aan aandacht voor duurzaamheid de reputatie van een bedrijf schaden en leiden tot imagoschade en verlies van vertrouwen. In sommige gevallen kan dit leiden tot negatieve publiciteit en zelfs boycots door consumenten en belanghebbenden.
Duurzaamheid onderdeel maken van de bedrijfsstrategie
Duurzaamheid heeft een aanzienlijke invloed op de reputatie en branding van een bedrijf. Uit ervaring weten we dat de bedrijfsvoering een mooi vertrekpunt is om met maatschappelijke vraagstukken aan de slag te gaan. Door duurzaamheid op te nemen in de bedrijfsstrategie kun je organisatiebreed versnellen en meer bereiken dan het opzetten van losse initiatieven.
SUB | Sustainable Boost begeleidt organisaties op eigen kracht verduurzamen. Dat doen we in 3 stappen – met als einddoel – dat je na het traject zelfstandig doorontwikkelt. Van duurzaamheidsbeleid en roadmap tot borging, impactsturing en activatie: Met SUB maak je jouw organisatie toekomstbestendig.