Wat is de echte prijs van een product? Dat is de vraag die ondernemer Ariane van Mancius (eigenaar van verpakkingsbedrijf Now New Next) lang bezig houdt. Onlangs opende ze het eerste true price-café ter wereld. Haar missie is om mensen bewust te maken van true pricing en de verborgen impact van producten.
Eerste true price-café ter wereld
Op 1 juni 2022 was het zover: de opening van het eerste true price café ter wereld. Babs, co-founder van SUB Sustainable Boost, reisde ook af naar Breukelen om hierbij te zijn. Het Koffiehuis is gevestigd in Het Wagenhuis, een ontmoetingsplek voor duurzame initiatieven met een kunstgalerie en mini-bibliotheek. Een living lab, noemt Ariane het, waar bezoekers worden geprikkeld om over true pricing na te denken en te discussiëren.
Michel Scholte (oprichter True Price en Impact Institute) is nauw betrokken bij het true price-café en sprak samen met Dirk Groot van de Zwerfinator en Eva van den Broek (behavioral economist) tijdens de opening. Ariane kijkt terug op een geslaagde dag. “Het momentum waarom we dit gedaan hebben is heel interessant. Veel dingen die nu gebeuren kun je afwentelen op true price.”
Factuur van de natuur
De echte prijs van een product; wat wordt daar precies mee bedoeld? Om hier antwoord op te geven, zoomen we in op de reis die ingrediënten afleggen. Want die laten onderweg hun sporen na; denk aan CO2-uitstoot, intensief gebruik van landbouwgrond maar ook onderbetaling van werknemers en misstanden zoals kinderarbeid en uitbuiting. “True price is de commerciële prijs plus de ecologische en sociale kosten meegerekend.”
In plaats van de kosten door te schuiven, naar andere landen of de toekomstige generatie, betaal je een deel om de schade te herstellen of toekomstige schade te voorkomen. “Het is een systematische verandering waardoor je meer gelijkheid in de wereld krijgt. Minder armoede, maar ook dat je voor vervuilende producten meer betaald.” In Het Koffiehuis laat Ariane de true price van koffie, thee en limonade zien, in de toekomst hoopt ze ook een true price menukaart te introduceren.
True price producten
Ook in de Amsterdamse supermarkt De Aanzet wordt de true price-missie in de praktijk gebracht – een inspiratiebron voor Ariane. “Door het inzichtelijk te maken, kunnen consumenten op productniveau keuzes maken of ze wel of niet een bepaald product kopen.” Hoe bereken je de true price van een product? Dat is nu nog een behoorlijk complex proces, vertelt Ariane. “Je hebt tientallen externaliteiten waar je rekening mee moet houden en je moet ervoor zorgen dat alle partijen dezelfde data verwerken. Daarnaast zitten we in een heel onstabiele tijd met inflatie, tekorten, oorlogen en onevenwichtige transporten. Maar dat maakt het des te interessanter, want het benadrukt het probleem én de urgentie.”
Het liefst zou ze nog 3 voedselproducten introduceren in Het Koffiehuis. “Ik ben nog op zoek naar bedrijven die willen meedoen. Taart zou ik graag toevoegen op de menukaart, maar het zijn nu nog te kostbare berekeningen voor een bakker. Dat gaat wel veranderen, we staan nu pas aan het begin.”
True pricing als standaard
Het is duidelijk dat Ariane zich niet zo makkelijk uit het veld laat slaan. Pionieren is wat ze graag doet; in 1999 opende ze in Amsterdam de eerste sushibar met een lopende band. “Dat was toen heel vooruitstrevend. Eerst was ik een roepende in de woestijn, 20 jaar later eet iedereen sushi.” Met hulp van True Price, sponsoren en subsidie realiseert ze binnen een jaar het true price-café. “Dat was echt pionieren want we kwamen steeds meer achter dingen die niet waren uitgevonden.”
Net zoals sushi de standaard is geworden, denkt Ariane dat over 20 jaar true pricing de standaard is. “Dat durf ik wel te zeggen. Het kan niet anders, we worden elke dag geconfronteerd met klimaatverandering en ongelijkheid.” Ze denkt wel dat de grootste kracht moet komen van overheden die (nieuw) beleid en wetgeving opleggen. “Alleen dan zie je een enorme versnelling. Dirk Groot van Zwerfinator liet tijdens de opening van het café zien wat het effect is van statiegeld op zwerfaval. Binnen 3 maanden zag je in Nederland een afname van 10%.” Een beloningssysteem zou je ook kunnen toepassen op true price-producten. “Dat je voor gezonde en lokale producten minder betaalt dan voor een stuk biefstuk.”
Opbrengst naar True Price.org
Terug naar Het Koffiehuis. Ariane hoopt dat het true-price café een inspiratiebron is voor andere bedrijven en dat meer mooie initiatieven gaan ontstaan. Diverse organisaties zoals musea en banken tonen oprecht interesse. Aan de verkoop van koffie en thee verdient ze niets; de opbrengst doneert ze aan True Price. “Op deze manier wil ik iets terug doen voor de maatschappij.”
Bezoek ook het true price-café
Het Wagenhuis
Herenstraat 1
3621 AP Breukelen