Binnen de KWD-sector (kantoor, winkel, dienstverlening) ontstaat jaarlijks 2 miljoen ton afval. Deze gigantische hoeveelheid afval kan flink worden verminderd door circulair en bewust om te gaan met goederenstromen. Als FM’er sta jij in verbinding met alle bedrijfsprocessen, waardoor jij een sleutelrol hebt in het realiseren van een afvalvrij kantoor. In deze blog legt SUB je uit hoe jouw organisatie kunt komen van afval naar Zero Waste!
Je bedrijfsvoering wordt pas echt circulair wanneer je stappen onderneemt binnen de inkoopfase, de gebruiksfase én de fase na de gebruiksfase. Slechts op deze manier kun je als FM’er bewaken dat kringlopen sluitend worden gemaakt. Hieronder staat per fase uitgelegd wat jij kan doen.
Inkoopfase: circulair inkoopbeleid & circulaire contractvormen
Door een paragraaf over duurzaamheid op te nemen in jouw inkoopbeleid kun je bijdrage leveren aan een circulaire bedrijfsvoering. In deze paragraaf staan voorwaarden op het gebied van duurzaamheid waaraan leveranciers bij het afsluiten van een overeenkomst aan moeten voldoen. Bijvoorbeeld dat je bij de aanschaf van producten een gegarandeerde levensduur overeenkomt. Ook kun je in de contractvorming afspreken dat producten op volledig, product-, component- of materiaalniveau hergebruikt kunnen worden in de toekomst.
Hierbij passen circulaire contractvormen:
- Product-service-systemen (pay per use of performance based)
- Koop-terugkoop
- Koop-verkoop
Circulaire tapijttegels
Een bekend voorbeeld van succesvolle circulaire inkoop zijn circulaire tapijttegels. Deze tegels zijn gemaakt van afgedankte visnetten en verwerkt tot sterk tapijt.
3 tips voor een duurzaam & circulair inkoopbeleid:
- Vraag bij inkoop naar een materiaalpaspoort. Hierin staat beschreven welke onderdelen van het product hergebruikt kunnen worden.
- Bespreek de eindbestemming. Zorg altijd dat je in overleg met de leverancier afspreekt wat er gebeurd na de gebruiksperiode.
- Denk aan refurbished. Veel apparatuur en meubilair kunnen tegenwoordig tweedehands ingekocht worden. Wanneer deze gerefurbished zijn hebben de producten een opknapbeurt gekregen en heb je als inkoper vaak garantie.
Gebruiksfase: bewust consumeren & nudging
Wanneer de door jou ingekochte producten uiteindelijk belanden op de werkvloer is het belangrijk dat er op een bewuste wijze wordt omgegaan met deze producten. Een bekende maatregel is het sorteren van afval in 4 afvalstomen (karton, plastic, GFT en restafval). Daarbij is het ook mogelijk om GFT-afval met een composteermachine te verwerken tot compost voor in de tuin. Ook zou je GFT–afval als sinaasappelschillen en koffieprut kunnen scheiden zodat deze kunnen worden verwerkt tot handzeep.
Nudging: beïnvloeden voor een circulair kantoor
Nudging is het bewust stimuleren van onbewust gedrag door personen een duwtje in de rug te geven. Het wordt door veel organisaties gebruikt om het gebruik van de lift te verminderen. Hierbij is de trap met teksten en beelden bekleed om medewerkers zo aan te sporen om de trap te nemen. Je zou nudging ook kunnen inzetten om afval te verminderen. Dit kun je doen om loopsporen te maken naar afvaldepots of deze op een grappige manier op te fleuren. Ook kun je quotes als “Jaarlijks besparen wij 2 bomen door bewuster om te gaan met papier, doe jij ook mee?” op de muur plaatsen boven het kopieerapparaat.
Na de gebruiksfase: maak de keten sluitend
Na gebruik van producten is het belangrijk dat deze belanden in de bestemming die jij voor ogen had tijdens de inkoop. Door het gesprek aan te gaan met jouw afvalinzamelaar kun je inzicht verkrijgen in de verwerking van jouw afval. Check hierbij of grondstoffen uit jouw reststroom worden verwerkt tot een gerecycled product. Een bekend voorbeeld van een succesvol circulair proces is het circulaire sanitair concept. Hierbij worden koffiebekers en papieren handdoekjes ingenomen en verwerkt tot toiletpapier.
Aan de slag met circulair FM
Wil jij aan de slag met het verduurzamen van afvalstromen binnen jouw organisatie? Met SUB begeleiden we organisaties die als onderdeel van hun integrale huisvesting (huisvesting, inkoop en facilitair) aan de slag willen met het toepassen van circulaire businessmodellen. Hierbij is het uitgangspunt om van afval, naar grondstof, naar Zero Waste te gaan. Dit leidt vaak tot mooie kansen: meer ketensamenwerking, innovatie en minder grondstoffenverbruik. Wij kijken graag kritisch naar jouw facilitaire bedrijfsvoering tijdens een gratis adviesgesprek! Stuur een mail naar info@sustainableboost.nl of neem direct contact op via 085 – 0609 202.