SUB-Booster Stefanie verdiept zich in cultuur en gedrag

Samen met onze SUB Boosters ontketenen we een duurzaamheidsrevolutie binnen organisaties in Nederland. Wie zijn deze aanjagers, versnellers en kwartiermakers? We spreken met  de veelzijdige ondernemer, auteur en procesverbeteraar Stefanie Hoogland.

 

Door Dominique de Groot

 

De ontmoeting

Ze ontmoeten elkaar bij een lezing van hoogleraar Kees Klomp (Betekeniseconomie) en Dennis Karpes van Justdiggit. Babs (co-founder van SUB) en Stefanie raken met elkaar in gesprek en ontdekken een wederzijdse interesse. “Ik heb geen intentie om mijn eigen bureau te starten, maar ik zou me wel graag bij één aansluiten”, vertelt ze in ons telefoongesprek. Stefanie is op zoek naar een online systeem die ze bij klanten kan inzetten. De tools van SUB sluiten hier goed bij aan. “Nu ik een app niet zelf hoef op te tuigen, kan ik bij een klant meteen de inhoud induiken. Dat spreekt me aan.” Via deze weg heten we Stefanie van harte welkom in ons SUB Booster netwerk!

 

Stefanie Hoogland is ruim 12 jaar zelfstandig ondernemer. Je kunt haar inhuren voor strategie-ontwikkeling, procesoptimalisatie, cultuuronderzoek en -verandering. Met name het laatste vindt ze heel interessant. “Mindset is bepalend of je kunt veranderen.” Wanneer het bij organisaties stroef of spaak loopt – denk aan personeelsverloop en hoog ziekteverzuim – , schiet Stefanie te hulp. “Vaak is de gedachte ‘we moeten over op een ander systeem’ als het niet goed gaat. Dat is in de meeste gevallen geen oplossing. De manier waarop mensen samenwerken of met een nieuw systeem omgaan, dat zegt veel meer over de cultuur en gedrag.”

 

Oud en vertrouwd

70% van de organisatieverandertrajecten strandt, ondanks goede intenties en (perfect) werkende systemen. Hoe komt het dat zoveel projecten mislukken? “Mensen zijn geneigd om het oude te behouden omdat ze weten hoe het werkt”, legt Stefanie uit. Ze denkt terug aan een project waar een nieuw administratiesysteem werd uitgerold. “In Excel werden hele schaduwadministraties bijgehouden. Medewerkers deden liever dubbele, handmatige handelingen op een foutgevoelige manier, omdat het bekend en vertrouwd was.”

 

Processen die zich onder de radar afspelen, daar legt Stefanie de vinger op. “Het fascineert me. Wat je in organisaties ziet, dat speelt ook in de maatschappij. Oplossingen voor een betere wereld zijn er al. De kwestie is: hoe krijg je mensen mee.” Rigoureuze veranderingen invoeren werkt niet, weet ze uit ervaring, maar stap voor stap mensen enthousiasmeren heeft wel effect. “En wat heel belangrijk is: kijk naar de purpose van je bedrijf. Als helder is waar je voor staat en waarom je doet wat je doet, kun je mensen makkelijker meekrijgen.”

 

 

Purpose proof ondernemen

Regelmatig geeft ze lezingen over Purpose Proof Ondernemen. “Is de why van je bedrijf duidelijk en is datgene waar je voor staat, wat je belooft aan klanten en je medewerkers, in de haarvaten zo georganiseerd? Dat is purpose proof.” Hierbij kijkt ze naar cultuur en inrichting van processen. “Als je duurzame meubelen verkoopt, maar deze in plastic verpakt en per stuk aflevert bij een klant, dan doe je dus iets niet goed.” Ze geeft tijdens haar lezingen tips hoe je een optimaal bedrijfsproces bereikt. Het concept purpose proof wat ze deelt in lezingen, wil ze uiteindelijk opschrijven in een boek. “Dat wil ik samen met mkb-ers doen. Tony Chocolonely kennen we allemaal, maar er zijn meer kleinere mkb’ers waar het goed in elkaar zit. Die wil ik een podium geven.” Eerder verschenen al de boeken De Flamingo Factor en Geef jezelf een break mama! van Stefanie in de boekhandels.

 

Hekel aan verspilling

Onverminderd enthousiast zet Stefanie zich in voor een betere wereld. Verspilling tegengaan is één van haar drijfveren, want daar heeft ze gloeiende hekel aan. “Dat komt voort uit mijn familie, waar veel werd hergebruikt. Daarnaast houd ik niet van mijn talent of tijd verspillen. Ik ben altijd bezig met het optimale ergens uithalen.” Haar drie thuiswonende tieners geeft ze zoveel mogelijk mee over bewuste, duurzame keuzes maken.  “Wat als een paal boven water staat, is dat we echt veel te veel spullen hebben én weggooien. Laatst hoorde ik dat een kolencentrale werd geopend om milieuvriendelijke producten te maken. Dat is toch te gek voor woorden! Laten we eerst kijken of we spullen überhaupt nodig hebben voordat we het gaan fabriceren.”

 

Zij onderneemt

De drijfveren die vrouwen kiezen voor het ondernemerschap is vaak anders dan bij mannen, merkte Stefanie. Daarom richtte ze 10 jaar geleden samen met zakenpartner Natasha het netwerk Zij onderneemt op. Zo’n 160 vrouwen zijn lid en komen elke maand samen om met elkaar ervaringen uit te wisselen en elkaar te inspireren. “Het idee ontstond na een boekpresentatie van mijn eerste boek ‘Geef jezelf een break mama!’ Ik wilde graag werkende moeders bereiken, maar via lezingen lukte dat niet goed. Bij mijn boekpresentatie waren wel veel vrouwelijke ondernemers en toen leek het ons leuk samen iets op te starten.” In januari 2023 zwaait ze af als mede-eigenaar. “Ik wil me graag richten op nieuwe projecten en het mooie is dat het netwerk blijft bestaan.”

 

Wil je ook aansluiten als SUB Booster?

We komen graag met je in contact! Stuur ons een bericht of connect met Jeroen en Babs op LinkedIn.

Deel dit artikel

Lees meer blogs

14-04-2022

Interview: Ruud Scheerder over circulaire bedrijfskleding

“Reinigingsprocessen inzetten zodat kleding zo lang mogelijk in de eerste...
31-07-2024

Wind- en zonne-energie de Winnende Hand: EU zet Serieuze Stappen naar Klimaatakkoord Parijs

Infographic: gebruik hernieuwbare energie Europese Lidstaten​
06-08-2019

SDG 12: Verantwoorde consumptie en productie

Sustainable Development Goal (SDG 12) is opgesteld om duurzamer en...

Kunnen we je helpen?

Neem telefonisch contact met ons op 085-060 9202 of stuur ons een e-mail. Dan bespreken we meteen alle opties die we voor je hebben.

Super dat je ons hebt gevonden!

We houden je graag op de hoogte van alle duurzame ontwikkelingen. Wil jij dat ook?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en je ontvangt elke maand het laatste nieuws, interviews, tips en meer in je mailbox.