Het communiceren over je bijdrage aan maatschappelijke uitdagingen is een kans om als organisatie of je imago en merk te versterken.

Voor veel organisaties is communiceren over duurzaamheid en in het verlengde daarvan de maatschappelijke betekenis een heet hangijzer. Zitten mijn klanten er wel op te wachten, steek ik niet teveel mijn kop boven het maaiveld uit en ben ik er eigenlijk wel klaar voor… Aan de andere kant wil je voorkomen dat een concurrent wel met de eer gaat strijken. Bovendien bevat je maatschappelijke betekenis ook een ambitie, waarvoor je mensen zowel intern als extern wilt mobiliseren en enthousiast wilt maken.

De helft van de Nederlandse consumenten heeft meer vertrouwen in een merk als het laat zien dat het maatschappelijk verantwoord onderneemt. Merken met een maatschappelijke betekenis inspireren en winnen de sympathie en gunst van de klant. De andere kant is dat vier van de tien Nederlanders duurzaamheidsclaims wantrouwt.

Communiceren dus! Maar hoe doe je dat?

 

Benoem specifieke thema’s, vermijd het begrip duurzaam

Vaak wordt gezegd dat het verstandig is de term duurzaamheid te vermijden, omdat het een vaag containerbegrip is waar iedereen een eigen interpretatie bij heeft. Dus zorg ervoor dat je doelgroep begrijpt wat je voor jouw merk onder duurzaamheid verstaat. Benoem liever de thema’s die voor je merk relevant zijn en waaraan je maatschappelijke betekenis geeft.

 

Hou het simpel

Communiceer zo concreet mogelijk wat je doet en waar het op staat: dit zorgt voor geloofwaardigheid.

Bedenk vooraf wie je doelgroep is voor je duurzaamheidsboodschap. Zoek hiervoor de touch points met je doelgroep, bijvoorbeeld de winkel waar jouw consument het product zelf of de winkel waar hij het product koopt. Houd de boodschap daarbij simpel en eenvoudig, zodat de consument – die veelal weinig tijd heeft en andere prioriteit – die toch makkelijk tot zich kan nemen.

 

Overdrijf niet, wees transparant

Transparantie en integriteit vormen het uitgangspunt. Het moet kloppen. Je wilt natuurlijk voorkomen dat het riekt naar greenwashing. Vaagheid en meer beloven dan je kunt waarmaken worden snel afgestraft.
Reclame is traditioneel een vak van overdrijven. Dat kan bij duurzaamheid niet.

 

Doelen SMART maken

Concrete cijfers werken beter dan vage omschrijvingen als ‘voor een beter milieu’. Laat bij voorkeur zien wat de impact van het product of dienst is, zodat de klant weet wat hij via zijn aankoop bijdraagt.
Laat zien wat je doet en wat de impact is en geef hiervoor bewijzen.
Doelen komen voort uit duurzaamheidsambities die voor een langere periode zijn opgesteld. Formuleer deze doelen zo concreet en SMART mogelijk. Zorg er daarbij ook voor dat doelen realistisch zijn. Je ambitie reikt mogelijk tot 2030, maar concrete doelen maak je voor een periode van maximaal 3 tot 4 jaar. Voor je het weet word je immers alweer ingehaald door de realiteit en nieuwe innovaties.
De geloofwaardigheid van je maatschappelijke betekenis wordt in belangrijke mate bepaald door je transparantie!

Hulp nodig bij het verder concretiseren van je duurzaamheidsambities? Neem contact met ons op!