Het maken van een nulmeting is één van de 9 principes voor een duurzame bedrijfsvoering. Deze nulmeting heeft betrekking tot de huidige stand van zaken van jouw organisatie met betrekking tot duurzaamheid. Door het verzamelen van resultaten op alle onderdelen van de bedrijfsvoering ontstaat een Sustainable Footprint.  Wat zijn deze verschillende gebieden? En wat kun je vervolgens met een voetafdruk van jouw organisatie? Wij leggen het je uit in deze blog!

Sustainable Footprint in kaart brengen: waarom?

Earth Overshoot Day is de datum waarop wij – mensen – alle natuurlijke grondstoffen hebben gebruikt die de aarde in een jaar kan produceren. Hét omslag punt van over-consumeren, wat de schade die wij jaarlijks aanbrengen aan het milieu illustreert. In 2020 viel Earth Overshoot Day op 22 augustus. Dit betekent dat onze voetafdruk in 2020 60% groter is dan de aarde ons kan leveren in een jaar. Ook jij kan hier een bijdrage aan leveren door de voetafdruk van jouw organisatie te verkleinen. En het mooie is dit gaat hand in hand met een positief imago en aantrekkelijk werkgeverschap!\

Earth overshoot Day

Imagoboost

Onderzoek leert ons dat duurzaam en betekenisvol ondernemen organisaties en bedrijven niet alleen bestaansrecht geeft, maar ook toekomstbestendiger maakt: “Het zorgt voor een beter imago, je bent interessanter voor overheden en investeerders. Daarbij verhoogt het actief uitdragen van duurzaamheidsbeleid medewerkersbetrokkenheid, productiviteit en klantloyaliteit.”

Zowel het creëren van een betere wereld van morgen als het zorgen voor een uniek concurrentenvoordeel zijn dus goede redenen om te starten met het in kaart brengen van jouw voetafdruk.

Onderdelen van de Sustainable Footprint

Hoe ontdek je de grootte van de voetafdruk van jouw organisatie? Dit begint bij het maken van een nulmeting. Door dit jaarlijks te doen ontstaat inzicht waar je nu staat en op welke impactgebieden je voetafdruk verkleint kan worden. Het jaarlijks toepassen van duurzaamheidsmaatregelen heeft tot gevolg dat jouw voetafdruk steeds kleiner wordt.

In tegenstelling tot de welbekende CO2-footprint heeft een Sustainable Footprint betrekking tot de gehele bedrijfsvoering waarbij alle onderwerpen horende bij duurzaamheid aan bod komen. Onderdelen die zijn gecategoriseerd in verschillende impactgebieden. Wij onderscheiden in de voetafdruk van een organisatie de volgende impactgebieden:

  • CO2-uitstoot;
  • Afval en materialen;
  • Energie en waterverbruik;
  • Voedsel;
  • Social impact;
  • Maatschappelijke betrokkenheid;
  • Duurzame inzetbaarheid;
  • Mobiliteit;
  • Goed werkgeverschap;
  • Bewustwording en communicatie (richting stakeholders).

Bij ieder impactgebied horen verschillende parameters. Zo is het aandeel kilometers met OV, fiets en lopen in totale woon-werkverkeer t.o.v. het totale aantal woon-werk kilometers een metric om de mobiliteitsvoetafdruk in kaart te brengen.

 

 

 

Stappenplan van het in kaart brengen van Sustainable Footprint

Om een succesvolle voetafdruk te produceren en hier vervolgens ruchtbaarheid aan te geven kun je de volgende stappen doorlopen:

  1. Kies op welke impactgebieden je wilt richten (focussen).
  2. Bepaal de scope van je footprint. Richt je je alleen op het hoofdgebouw of neem je alle gebouwen hierin mee.
  3. Zoek naar parameters die je (half)jaarlijks objectief kunt vaststellen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan parameters als: elektriciteitsverbruik (kWh) per medewerker, aantal uren bedrijfsvrijwilligerswerk per medewerker, gemiddeld ziekteverzuimpercentage alle medewerkers, aandeel OV, fiets en lopen in totale woon werkverkeer, etc.
  4. Stel (half) jaarlijks de voetafdruk samen en analyseer en monitor de waardevolle data die dit oplevert, Dit helpt je om gericht keuzes te maken rondom duurzame ontwikkeling.
  5. Gebruik de duurzaamheidsprestaties voor de diverse impactgebieden als fundament om het gesprek aan te gaan met jou leveranciers, collega’s en klanten. En bepaal waar je met elkaar de impact kunt vergroten.
  6. Gebruik de waardevolle data die het periodiek samenstellen van de footprint geeft om op inspirerende wijze te rapporteren over jouw integrale duurzame voetafdruk.  Dit heeft een positieve invloed op het imago van jouw organisatie en is een aanjager voor het vergroten van duurzaamheid!

Ontvang een kant-en-klare Sustainable Footprint!

Wil jij verzekerd zijn van dat je alle onderdelen en parameters meeneemt in de 0-meting van jouw duurzaamheidsprofiel? Dan biedt het Sustainable Footprint Sjabloon van SUB uitkomst! Alle impactgebieden van de bedrijfsvoering komen aan bod gekoppeld aan verschillende parameters. Resultaten uit de Sustainable Footprint kunnen direct geïmplementeerd worden in het beleidsplan en externe communicatie-uitingen. Meer informatie over de Sustainable Footprint? Vraag een gratis adviesgesprek aan via info@sustainableboost.nl 😉