Sustainable Development Goal 6 (SDG 6) is opgesteld om schoon water en sanitair voor iedereen op de wereld te realiseren. Er is genoeg schoon drinkwater voor iedereen op de wereld, maar door problemen zoals een slechte infrastructuur of economie, sterven er elk jaar nog miljoenen mensen. Dit door ziekten die veroorzaakt worden door vervuild drinkwater of slechte hygiëne. Zo halen 1,8 miljard mensen hun drinkwater nog steeds uit vervuilde bronnen. Daarnaast kunnen 2,4 miljard mensen op de wereld nog geen gebruik maken van schone toiletten en ander sanitair. Hoe kan jouw organisatie water besparen en dus bijdrage leveren aan dit duurzame ontwikkelingsdoel? SUB – Sustainable Boost legt het je uit!

Waterbesparend sanitair

Beschikt jouw organisatie over waterbesparende kranen, douchekop(pen) en toiletstortbakken? Als oude kranen, douchekoppen en toiletstortbakken vervangen worden door waterbesparende varianten dan kan het waterverbruik met 30% dalen.

Regenwater opvangen

Van ons drinkwater wordt 57% gebruikt voor toiletspoeling, voor de wasmachine, of voor bewateren van de tuin. Om dit verbruik terug te dringen zou je hemelwater kunnen gebruiken. Hemelwater, ook wel regenwater, kan gebruikt worden voor bewatering van planten en toiletspoeling. Ook kun je regenwater gebruiken voor het wassen van ramen, auto’s en (bedrijfs)kleding. Met een regenwater opvangsysteem kun je tot 75% besparen op drinkwater gebruik.

SUB Barometer

Benieuwd naar waar jouw organisatie nu staat? Hoe je aan de slag kan met het verzilveren van duurzaamheidsamibities? Met de SUB-barometer helpen wij organisaties om inzicht te krijgen in het duurzaamheidsprofiel van hun facilitaire bedrijfsvoering en de vertaalslag te maken van duurzaamheidsambities naar concrete maatregelen. Maatregelen die direct verwerkt kunnen worden tot (inkoop) actieplannen. Wij helpen graag bij het invullen van de SUB barometer en het verzilveren van duurzaamheidsambities. Wil je weten hoe goed jouw organisatie op weg is naar invulling van de 17 SDG’s? Doe de gratis 0-meting!