Sustainable Development Goal 2 (SDG 2) is opgesteld om de wereldwijde voedselvoorziening te verbeteren. Wereldwijd gaan  66 miljoen basisschoolkinderen met honger naar school. Ook in westerse landen als Nederland zijn er problemen met betrekking tot voeding. De Nederlandse voedselbank schat dat zo’n 400.000 mensen in Nederland regelmatig honger hebben. Hoe kan jouw organisatie bijdrage leveren aan dit tweede duurzame ontwikkelingsdoel? SUB – Sustainable Boost legt het je uit!

Duurzame catering

Voert jouw organisatie een actief beleid op gezonde voeding met haar eigen catering faciliteit en/of in samenwerking met haar cateraar? Uit onderzoek blijkt dat dit zorgt voor medewerkers die zich energieker, gelukkiger en gezonder voelen en een verbeterde productiviteit oplevert van meer dan 45%. Ook zou je jouw kantine duurzamer kunnen maken door lokale of fair trade producten in te kopen. Naast het gezonder en fairtrade inkopen van eten kun je als organisatie een actief beleid voeren op het voorkomen van voedselverspilling. Voedselverspilling ontstaat in elke schakel van de keten, van inkoop en opslag tot distributie, bereiding en verwerking van restanten. Van productie tot catering aanbod wordt circa 53% van de voedselproductie verspild.

Duurzaam inkoopbeleid

Door een paragraaf over duurzaamheid op te nemen in jouw organisatie haar inkoopbeleid kun je bijdrage leveren aan SDG 2. In deze paragraaf staan voorwaarden op het gebied van duurzaamheid waaraan leveranciers bij het afsluiten van een overeenkomst aan moeten voldoen.

Circulariteit

Door het afval te minimaliseren en meest ideaal- niets meer tot afval te laten verworden, ontstaat een kantooromgeving zonder afval. Dit kun je doen door circulariteit onderdeel uit te laten maken van het inkoopbeleid. Hierbij kom je bij de aanschaf van producten een gegarandeerde levensduur overeen. Ook wordt bij contractvorming vastgesteld dat producten hergebruikt kunnen worden in de toekomst en niet op de afvalberg terechtkomen. Hierbij passen circulaire contractvormen:

  1. Product-service-systemen: pay per use contract en prestatiecontract (performance based)
  2. Koop-terugkoop
  3. Koop-verkoop

Bewustwordingscampagnes: Zero waste challange

Ook kun je bijdrage leveren aan SDG 2 door werknemers te stimuleren om duurzamere keuzes te maken. Dit kun je doen door bewustwordingscampagnes op te zetten. Zo doen veel organisaties mee aan de Zero waste challenge. Hierbij gaan medewerkers de uitdaging aan om verpakkingsvrij voedsel te kopen en zo min mogelijk voedsel weg te gooien.

SUB Barometer

Met de SUB-barometer helpen wij organisaties om inzicht te krijgen in het duurzaamheidsprofiel van hun facilitaire bedrijfsvoering en de vertaalslag te maken van duurzaamheidsambities naar concrete maatregelen. Maatregelen die direct verwerkt kunnen worden tot (inkoop) actieplannen. Wij helpen graag bij het invullen van de SUB barometer en het verzilveren van duurzaamheidsambities. Wil je weten hoe goed jouw organisatie op weg is naar invulling van de 17 SDG’s? Doe de gratis 0-meting!