Sustainable Development Goal 4 (SDG 4) is opgesteld om de kwaliteit van onderwijs te verbeteren. Ook is het doel opgesteld om levenslang leren voor iedereen te bevorderen. Dit houdt in dat er naast toegang tot basisonderwijs ook toegang tot voortgezet- en hoger onderwijs moet komen voor iedereen. Op inhoudelijk vlak dient het onderwijs onderwerpen als duurzame ontwikkeling, duurzame levensstijlen, mensenrechten en gelijkheid tussen mannen en vrouwen te behandelen. Hoe kan jouw organisatie bijdrage leveren aan dit vierde ontwikkelingsdoel? SUB – Sustainable Boost legt het je uit!

Kwaliteitsonderwijs bevorderen door duurzame inkoop

Je kunt bijdrage leveren aan SDG 4 door maatschappelijk verantwoord in te kopen. Zo ontstaan eerlijke kansen voor iedereen. Door fair trade producten te kopen investeer je in mensen in ontwikkelingslanden. Via fair trade ontvangen zij een eerlijke prijs voor hun producten en werken zij onder menswaardige omstandigheden. Dus geen kinderarbeid en geen extreem lange werkdagen. Dit heeft als gevolg dat kinderen de kans krijgen om naar school te gaan. Naast het inkopen van fair trade producten kun je als organisatie ook SDG impact realiseren door producten en diensten af te nemen bij Social Firms en/of Social Enterprise organisaties. Dit zijn sociale organisaties die de te leveren producten of diensten gebruiken om maatschappelijke winst te realiseren.

Samenwerkingen met maatschappelijke organisaties

Door in verbinding te staan met maatschappelijke organisaties als scholen kun je bijdrage leveren aan SDG 4. Daarnaast hebben deze samenwerkingen een positief effect op jouw imago, worden elkaars belangen behartigd en ontstaat sociale cohesie. Door stageplaatsen te bieden aan studenten ontstaat een betere aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt. Bovendien kan een vraag vanuit de markt beter gematcht worden.

Zero waste, Eat good feel good en Social ride challange

In hoeverre is duurzaamheid binnen jouw organisatie een vast onderdeel van het interne en externe communicatiebeleid richting de stakeholders? Dit versterkt het duurzaamheidsimago, draagt bij aan bewustwording en maakt organisaties toekomstbestendig. Duurzaamheid vergroot de connectie met stakeholders, vergroot de klant loyaliteit met 12% en maakt organisaties aantrekkelijk voor sollicitanten. Naast stakeholders te informeren kun je ook campagnes voeren om bewustzijn te creëren. Voorbeelden van duurzaamheidscampagnes zijn:

  • Een Zero waste challenge. Medewerkers uitdagen om in de supermarkt geen verpakkingen meer kopen;
  • Eat good, feel good challenge. Met deze campagne stimuleer je werknemers om gezond te eten door middel van een 14-dagen voedingsschema.
  • Social ride challenge. Beweging en vitaliteit kun je stimuleren door een maandelijkse social ride challenge voor medewerkers te organiseren.

One FM ketensamenwerking

Om bijdrage te leveren aan SDG 4 kun je ook leveranciers betrekken bij jouw duurzaamheidsambities. Door het organiseren van One FM ketensamenwerking met leveranciers ontstaat partnership tussen alle betrokkenen. One FM ketensamenwerking is één facility team dat multidisciplinair en lean alle taken frequent afstemt. Hierdoor ontstaat bewustwording en kennisuitwisseling over duurzaamheid, wat uiteindelijk zorgt voor een grotere bijdrage aan duurzaamheidsambities.

SUB Barometer

Met de SUB-barometer helpen wij organisaties om inzicht te krijgen in het duurzaamheidsprofiel van hun facilitaire bedrijfsvoering en de vertaalslag te maken van duurzaamheidsambities naar concrete maatregelen. Maatregelen die direct verwerkt kunnen worden tot (inkoop) actieplannen. Wij helpen graag bij het invullen van de SUB barometer en het verzilveren van duurzaamheidsambities. Wil je weten hoe goed jouw organisatie op weg is naar invulling van de 17 SDG’s? Doe de gratis 0-meting!